Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 7 juli 2014

Supergott! Nu är jag på G

Det blev en sen men god lunch med den nya superbroccolin!
Lagad ungefär som man kan tillaga vanlig broccoli.
Tidigare har jag hållit mig till vad vår stjärnkock Karin Fransson här i Borgholm rekommenderade mig för några år sedan, då jag låtit "broccoliblommorna" ligga 3 - 4 minuter i kokande vatten och stjälkarna ungefär dubbelt så länge (förutsatt att dom inte är "träiga"). Sen hastigt upp och på tallrik med lite olivolja och riven parmesanost över.
Nu fick jag tips från Ragnar Boman - uppvuxen i Köpingsvik men numera chef på (den under Katarinahissen hängande) Restaurang Gondolen i Stockholm hur man kan lyxa till broccolistjälkarna lite ytterligare, som tydligen blivit populärt på lyxkrogarna däruppe. Man skivar stjälken med potatisskalare (och tar bort det yttersta om det är hårt) och fräser dem helt hastigt i en stekpanna. De frästa tunna skivorna och broccoliblommorna brukar då bli garnityr till någon annan maträtt. 
För mig blev broccolin själva lunchen med de frästa skivorna vid sidan och riven västerbottenost och skivade kvisttomater (inköpta på torget) över. Förbaskat gott!
Dagens supergoda lunch hemma
Så huka er nu, ni styrande politiker i Borgholm, nu är jag på G!
Foto: Per Lublin

Vill Du kommentera, klicka  här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar