Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 10 september 2016

Det viktigaste som har hänt på länge

Nu tänkte jag bjuda på lite mer positiv läsning här i bloggen. Efter ett långt sommaruppehåll är vi åter igång med vårt nog så angelägna arbete i den beredningsgrupp jag skrev om här i början av sommaren r ett inlägg med rubriken Fördjupning av demokratin i vår kommun: Hur medborgarnas inflytande på de kommunala besluten ska kunna förbättras?
Det är hur detta ska ske i vår kommun som det är beredningsgruppens uppgift att ge sig i kast med - en fråga som känns grundläggande för kommunen och viktigare än någon annan. Äntligen har politikerna insett att en förutsättning för demokrati är att medborgarna har inflytande mer än när det är val. Och att det är hög tid att något görs på det området. Något som jag har kämpat för under en större delen av mitt liv hittills. 
Det känns helt fantastiskt att sitta med  i en grupp med företrädare från alla partier där man är överens om detta och vill sträva mot samma mål! 
Nu ska vi ut på sockenträffar och fråga medborgarna till råds och få ett bra underlag till vad vi ska föreslå kommunfullmäktige när året är slut, då vi ska vara klara med vårt uppdrag. Om ni inte har sett dagens tidningar, så kan ni läsa vad dom skriver om det här. Om ni klickar på tidningsklippen så blir de större och lättare att läsa.

Från Ölandsbladet idag
Från kalmartidningarna idag
Det här är nog det viktigaste som har hänt på länge i Borgholms kommun! 
Kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar