Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 4 september 2016

Härproducerade nyheter

Var igår på "Bondens marknad" vid Hållstubacken och kollade lite nyheter. Kunde konstatera att Borgholms kungsgård nu har börjat sälja sin mjölk i förpackningar på 9 dl, vilket måste vara betydligt behändigare för vanliga konsumenter än dom stora dunkar som man annars sett i ICA:s mejeriavdelningar. Än mindre anledning för borgholmstraktens mjölkdrickare att köpa mjölk som har skvalpat över bron! 
Önskar Mattias Andersson på "kungsgårn" fortsatt lycka till! 
En annan nyhet var "härproducerat"* öl från Skedemosse, som Ellen och Olof af Wåhlberg premiärlanserade på "Bondens marknad" igår, d v s en "smygpremiär" eftersom man inte kunde köpa med sig flaskor. Bara avnjuta smakprover i plastmuggar á 1:- muggen. En smålänning reagerade högljutt mot detta och tyckte tydligen att "en hel krona" var dyrt. 
 
Även om jag numera inte är någon större öldrickare - eller kanske just därför - tyckte jag att Skedemosses "kornknarr" - ett folköl som snart kommer att finnas till salu på ICA - smakade väldigt bra. 
Teckning och foto: Per Lublin
*) Fotnot: "Härproducerade" är de livsmedel som producerats helt och hållet inom en mils avstånd fågelvägen.
Kommentarer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar