Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 10 december 2016

Tror på en positiv utveckling med mer medborgarinflytande

Den som inte känner mig måste ju av mina inlägg igår få den uppfattningen att jag är motståndare till varje form av utveckling, men så är lycktligtvis inte fallet. Jag vill gärna ha en välplanerad långsiktigt hållbar utveckling i samklang med medborgarnas önskemål. 
Men jag är emot en utveckling som helt och hållet styrs av privata kortsiktiga vinstintressen, där värdefulla natur- och kulturintressen vanligtvis offras på Mammons altare. Sånt som är negativ utveckling och ger tråkiga konsekvenser. 
Allt är inte guld som glimmar. Även om många politiska makthavare har lätt för att låta sig bländas och vill vara med där det glänser. 
Jag tror och hoppas  hur som helst att vi kommunmedborgare är kapabla att tillsammans utveckla vår kommun och vår ö på ett positivt sätt! Mer medborgarinflytande är modellen! 
Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar