Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 12 mars 2017

Flaggningstider

Något som engagerar många är uppenbarligen flaggan över Stadshusets front mot torget i Borgholm. Genom åren har jag fått åtskilliga påstötningar om att den varit för ful, för trasig eller felaktigt hissad. Och ibland flera gånger i veckan. Har förklarat att jag inte har det minsta med flaggan eller flaggningen att göra.
Av någon anledning har det tydligen varit svårt att få Stadshusets flagga att sitta i topp och då har jag ibland också fått frågan om det är någon i huset som har dött.
Ingen kan med bästa vilja i världen påstå att vår kommunala flagga är vacker. Ett vitt lakan med det trista kommunvapnet och med texten Borgholms kommun i svart. Och den brukar fladdra från ett antal kommunala flaggstänger runt om i kommunen. 
Förra året var exemplaret på Stadshusets flaggstång ruskigt slitet efter ett antal stormar där den fått hänga ute och piska i vinden, men efter en upprörd insändare i Ölandsbladet togs den flaggan bort och ersattes av ny och fräsch men likväl lika tråkig kommunflagga.
I förmiddags klockan tio över nio kunde jag från mitt köksfönster se hur det vita lakanet över stadshuset firades ner och upp i flaggstången kom efter en stund istället den svenska blåa flaggan med det gula korset på. En snabb blick i almanackan gav vid handen att dagens namn är Viktoria och att det därmed är en viss Kronprinsessas namnsdag och således svensk allmän flaggdag, då den svenska flaggan enligt reglerna ska vara hissad klockan åtta på morgonen.
Någon vän av ordning hade förmodligen upptäckt fadäsen i morse och ringt till kommunalrådet eller något journummer och klagat, så upp kom den svenska flaggan om än något försenad. Nu återstår att se om man kommer ihåg att hala den vid solens nedgång eller om den kommer att få bli kvar fladdrande uppe i stången hela natten. I det sistnämnda fallet lär det väl ta hus i helsike i Stadshusets telefonväxel imorgon.
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar