Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 12 april 2017

Varning för bedragare!

Nu på förmiddagen har jag fått detta meddelande via e-post där med en av ledamöterna i kommunfullmäktige som uppgiven avsändare:
Jag hoppas att detta når dig i tid. Jag gjorde en resa till Kiev, Ukraina och min väska blev stulen med mitt internationella pass och mina kreditkort inuti. Ambassaden är villig att hjälpa mig att ta ett flyg utan mitt pass, jag behöver bara betala för biljetten och hotellräkningarna. Till min förfäran kan jag inte få tillgång till mina pengar utan mitt kreditkort och kontakt med min bank, men de behöver mer tid för att kunna ge mig ett nytt kort. I den här olyckliga situationen tänkte jag fråga om ett lån som jag kan betala tillbaka så fort jag kommer tillbaka. Jag behöver verkligen vara med på nästa flyg. Jag behöver 18,500 sek. Berätta om du kan hjälpa mig genom Western Union eftersom det är det bästa alternativet jag har.   
Låt mig veta om det är möjligt.  
Jag ser fram emot ditt svar.
Inser naturligtvis genast att detta är en bluff, där bedragaren eller bedragarna har lyckats ta sig in i den förmodligen helt ovetande kommunfullmäktigeledamotens mejlbox och på den vägen kommer över dennes hela mejladressregister och nu försöker lura mejladressaterna att sätta in pengar på ett konto som bedragarna kan förfoga över. 
Vill nu varna alla andra som kan ha fått motsvarande mejl, så att dom inte skickar pengar som dom sedan kan känna sig helt blåsta på. Att den i mejlet namngivne fullmäktigeledamoten verkligen skulle sitta i knipa och sakna pengar till flygbiljett och hotellräkning tror jag inte för ett ögonblick, så jag försöker få kontakt med honom och informera honom om intrånget i hans e-postbox.
Har också informerat Ölandsbladet! Ska dessutom polisanmäla begrägeriförsöket och uppmanar andra som råkat ut för det att göra detsamma!
Såna fräcka bedragare det finns! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar