Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 23 maj 2017

Jag var den ende av ett femtiotal inbjudna som kom

- Kommunanställda och politiker var inbjudna på föreläsning om alkohol. Det var bara en politiker som kom. 
Så skriver Maria Alåsen i en artikel på tidningen Barometern-Östra Smålands ölandsuppslag idag.


Det handlade om en föreläsning om alkoholnormer och alkoholreklam som IOGT-NTO:s distriktsordförande i Jönköpings län Gunvor Nygren höll i IOGT-lokalen i Borgholm vid lunchdags igår och den ende politikern som kom dit råkade vara jag. Detta trots att samtliga trettiofem ledamöter i kommunfullmäktige hade fått personlig inbjudan. Därtill hade även ett antal kommunala tjänstemän och nämndeordförande bjudits in.
Eftersom arrangemanget sammanföll med budgetdagens lunchpaus föll det sig väldigt enkelt för mig att gå dit och borde även ha varit enkelt för övriga i Stadshuset församlade politiker och tjänstemän, så jag är förvånad över att jag var den ende av de inbjudna som kom dit. 
Man behöver naturligtvis inte ha samma uppfattning som organisationen ifråga*, men jag tycker nog att det hör till god ton att komma när man får en sådan inbjudan - i varje fall när man har möjlighet - och lyssna till vad som sägs istället för att bara nonchalera. Som folkvald har man en slags moralisk skyldighet att skaffa sig bästa möjliga kunskap om det som man ska besluta om.
God kunskap bygger på att man försöker lyssna på så många som möjligt och eftersom kommunfullmäktige har ansvar för kommunens alkoholpolicy, så borde ju de ledamöter som kunde ha kommit dit och lyssnat. Även om det inte var förenat med något arvode att gå dit.
Detta är ju inte första gången som jag får skämmas för kommunfullmäktige utan det händer tyvärr titt som oftast

*) Fotnot: T ex är det min bestämda uppfattning att det behövs betydligt mer av guldkantad tillvaro för dem som bor på våra äldreboenden - inklusive alkoholhaltiga drycker!

Kommentarer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar