Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 13 juni 2017

Får erkänna att det var skönt att komma hem igår och få avsluta med ett litet glas wh-y. En liten meny från gårdagskvällens jobbiga lekstuga

Gårdagens inlägg här i bloggen var uppenbarligen inte populärt bland vissa kretsar och råkade röra vid en öm tå i Stadshuset. Det är alltid känsligt när sanningen kommer fram. Att demokratiberedningen - formellt under ledning av självaste kommunfullmäktiges ordförande Eva-Lena Israelsson (S) - i själva verket har havererat och efter snart ett och ett halvt års snedspår inte lyckats presterara någonting värt namnet är ju inget som man tyckte att jag hade rätt att avslöja.  Inte heller hur Marcel van Luijn (M) genom att ta över hade lyckats köra hela ekipaget i diket. 
Därför uppskattades naturligtvis inte de motioner som presenterades i inlägget. Så skulle ordföranden hämnas genom att motionerna inte skulle få anmälas för kommunfullmäktige vid mötet igår. Utan redan från början läggas i långbänk. 
Detta var nog egentligen inte hennes egen idé utan hade kommit från kommunssekreteraren Marie-Louise Johansson som kan vara en riktig satmara och vet hur man kan djävlas när det gäller. Och igår gällde det tydligen. Man skulle skylla på att motionerna kommit in "för sent" för att kunna anmälas, eftersom dom inte lämnas in i så god tid att dom kunnat vara med i kallelsen. En gammal formalitet som aldrig tidigare tillämpats, utan det har alltid räckt med att motioner har lämnats undertecknade till ordföranden innan mötet har börjat för att de ska bli anmälda vid mötet. 
Och att en motion  är anmäld för kommunfullmäktige är enligt reglerna en förutsättning för att den nödvändiga beredningsproceduren ska kunna komma igång.
Dessutom hade jag lämnat in ytterligare två motioner till mötet - en om solceller på taken på framförallt nya kommunala byggnader och en om att borde vara en passage för gående bakom HSB vid Kvarngatan som underlättar - framför allt för äldre - att ta sig till och från Hälsocentralen. Även dessa båda motioner drabbades av ordförandens hämnd. 
Om hon nu ville straffa mig så blir det ju dock inte jag som drabbas utan i det sista fallet äldre personer I Borgholm med rullatorer som får ha det onödigt långt att gå till Hälsocentralen om de inte har tillgång till bil. Men att tänka klart är väl inte Eva-Lena Israelssons starkaste sida. 
Hon erkände naturligtvis inte att hon ville djävlas med mig utan skyllde på tiden, att vi hade så många viktiga ärenden att behandla, så att det hanns inte med att ta upp mina motioner för anmälan - en procedur som normalt kan ta en minut. Det var bara det att just den här kvällen fanns nästan inga viktiga ärenden alls på kommunfullmäktiges dagordning, så - trots en halvtimmes diskussion om mina motioner skulle få anmälas eller inte - och trots att jag sedan svarade med samma mynt och försökte djävlas tillbaka under resten av mötet - vilket jag gott så här efteråt kan erkänna var ganska så barnsligt - så tog hela mötet totalt (inklusive kaffepaus) endast två timmar och tjugo minuter och vi var färdiga redan tjugo över åtta mot normalt vid tiotiden på kvällen. Så nog fanns det tid alltid.
För att ledamöterna verkligen skulle veta vad Eva-Lena Israelsson inte ville skulle anmälas vid mötet så läste hon - på inrådan av kommunsekreteraren - upp alla motionerna samt en dagsfärsk interpellation från mig (angående allt vatten som bara rinner ut i Östersjön), som hon på motsvarande sätt också ville djävlas med. 
Marcel van Luijn var uppbragt över min motion om att avskaffa "oppoitionsrådsbefattningen" och menade att det inte var den som jag ville avskaffa utom honom själv personligen. Stackars liten som är så självupptagen!
Kommunalrådet Ilko Corkovic (S) försökte lugna ner det hela och menade med en sorts salomonisk vishet att eftersom motionerna nu hade lästs upp så kunde dom också anses vara anmälda och efter ett par minuters ajournering ansåg han sig kunna tala för hela s-gruppens räkning. Då teg Eva-Lena medan det gnölades högljutt från Marcels sida. 
Nu dök emellertid Sune Axelsson (S) upp som gubben ur lådan och punkterade den socialdemokratiska enigheten med en ny infallsvinkel som slutade med att mina motioner fick förbli i långbänk utan att anmälas vid mötet. Snacka om lekstuga!
Hela denna dramatiska inledning av mötet med dess olika vändningar kan ni se och höra om ni klickar HÄR
Så ett litet axplock från resten av mötet:
Information från kommunrevisor Anders Marell 
Information från samhällsbyggnadsnämndens ordförande Lennart Bohlin och samhällsbyggnadsförvaltningen 
Godkännande av markförsäljningen till Bovieran  
Besvarande av interpellation om att införa öppenhet vid BEAB:s styrelsemöten 
Besvarande av interpellation om beredskap mot eventuella terrordåd på gågatan i Borgholm 
Besvarande av interpellation om risken för giftet BMAA (kopplat till den dödliga muskelsjukdomen ALS) i vattnet från avsaltningsverket vid Sandvik
Folk brukar ibland fråga mig hur jag orkar och står ut. Får erkänna att det var skönt att komma hem igår kväll efter det jobbiga mötet och få avsluta med ett litet glas whiskey. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar