Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 3 september 2017

Femtio år sedan vi fick högertrafik!

Idag nu på morgonen är det exakt femtio år sedan som svenska folket bytte sida och skulle börja köra till höger i trafiken. En klassisk bild från Kungsgatan i Stockholm visar hur det såg ut. Men bytet skedde inte bara där utan över hela landet, t o m i Målilla, där kommunpolitikerna i det längsta försökte värja sig mot påfundet och vägrade att betala kostnader för trafikomläggningen i sin kommun. 
Den svenska övergången till högertrafik har ofta använts som argument emot folkomröstningar. Svenska folket hade vid en folkomröstning tretton år tidigare sagt ett mycket tydligt nej till att införa högertrafik i landet. Men ändå blev det så! Motståndare till direktdemokrati bland dagens politiker har därmed dömt ut folkomröstningar som värdelösa. Men inte kan väl folket rå för att beslutsfattande politiker helt enkelt skiter i vad folket tycker och beslutar något helt annat?!!! Eller?? 
På Öland blev väl inte övergången från vänstertrafik till högertrafik särskilt dramatisk. I Borgholm som på den tiden var en riktig stad med cirka 2 500 invånare fanns som jag minns endast en enda enkelriktad gata och det var Trädgårdsgatan, som var enkelriktad mellan Storgatan och Södra Långgatan, d v s framför Stadshotellet (som det hette på den tiden), och trafikljus och rondeller var något som överhuvud taget inte existerade på Öland då. Vare sig staden eller någon av de sex öländska landskommunerna kan ha haft några särskilt stora kostnader för trafikomläggningen mer än att man kanske fick vända ett antal trafikmärken åt andra hållet. 
Men det är idag historia. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar