Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 15 oktober 2017

Vem är ölänning?

För några veckor sedan skulle ju årets olika Nobelpris delas ut och eftersom årets Nobelpristagare i litteratur var uppväxt och bosatt i England - som ju ligger på en ö - och född i öriket Japan, så försökte jag skämta till det med att utropa "Äntligen en öbo!" på bloggen. Det skulle jag förstås inte ha gjort, för strax fick jag en kommentar som löd : "Var är du född"? Eftersom mitt inlägg egentligen handlade om den som fått Nobelpriset i litteratur var ju kommentaren ganska ovidkommande och fånig. 
Men även fåniga kommentarer publiceras - de enda som jag inte publicerar är sådana som strider mot allmänt vedertagna etiska regler. Dessutom svarade jag - som det är - att jag är född på fastlandet. 
För övrigt är jag född på samma BB som svenska kronprinsessan Viktoria (då bara vanlig prinsessa) och ingen av oss har vi själva fått välja var vi skulle födas. Vi får bara vara glada över att vi inte har blivit födda av svältande föräldrar i Sydsudan eller i något flyktingläger i Bangladesh. I mitt fall skedde nedkomsten för sjuttiotvå och ett halvt år sedan och i år är det sjuttio år sedan som jag för första gången kom till Öland. 
Och vem är då ölänning? 
  • Som jag ser det så är för det första alla som är födda på Öland ölänningar. För alltid. 
  • Men numera är det ju ytterst få som föds på Öland. Dom flesta som idag växer upp på Öland är födda på BB i Kalmar eller något annat fastlandsBB. Men likväl så är dom som växer upp på Öland är självklart ölänningar och förblir så hela sitt liv - oavsett var dom senare kommer att bo.  
  • Den tredje kategorin ölänningar är sådana som flyttar hit senare i livet och väljer att låta sig folkbokföras här. Så länge som dom är folkbokförda och mantalsskrivna här så ska dom också räknas som ölänningar. Dit hör jag själv, som varit ölänning sedan sjuttiotalet.
Tillsammans är vi nog bortåt 100 000 ölänningar här hemma och ute i världen. 
Låt oss gärna bli fler! 
Den som läser detta och stora delar av året bor på Öland men är folkbokförd och skriven någon annanstans skulle jag vilja uppmana: 
- Låt folkbokföra dig här genom att göra "flyttanmälan" (innebär inte eftersändning av post) före den 1 november så blir du per automatik mantalsskriven här från och med årsskiftet och därmed ölänning då. HÄR har du lite info om hur du går tillväga.
Glöm det där gamla snacket om att för att kunna bli ölänning måste man vara född här och föräldrar och förfäder ha bott på Öland i si och så många generationer! Om så vore skulle det inte finnas många ölänningar alls idag.
Vi kan bara titta på kommunstyrelsen i vår kommun, där vi är elva ledamöter och inte ens hälften av oss är uppvuxna på Öland. En är inte ens svensk medborgare utan har valt att istället fortsätta att bara ha sitt nederländska statsmedborgarskap. Men alla är vi kommunmedborgare i Borgholms kommun. är mantalsskrivna här och kan således räkna oss som ölänningar. 
Vi såväl som alla andra som är födda på Öland, uppvuxna på Öland eller mantalsskrivna på Öland (oavsett om det är Borgholms eller Mörbylånga kommun). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar