Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 15 mars 2018

Skrev fel: Det var vintergäck och ingen svalört. Och förlåt mig att skrev fel!

I fredags skrev jag under rubriken Välkommet vårtecken så här: 
I fredags
En liten krokus - som legat och tryckt under snön - har tittat fram idag där som snön har smält bort i rabatten intill ytterporten här hemma i Borgholm. Blomman högst upp i bild.
Som ett välkommet vårtecken bland blommande svalört.

Det skulle jag aldrig ha gjort! Mitt foto intill texten visade nämligen blommande vintergäck som sällskap med den lilla gula krokusen. Och inte någon svalört!
Svalörten är ju en helt annan vårblomma, visserligen gul men med betydligt smalare kronblad än vintergäcken. Och i övrigt helt annorlunda bladverk.
Det är bara att erkänna att jag skrev fel.  

Idag har den lilla gula krokusblomman hunnit få sällskap av en till - som är lite större. Även blå krokus är nu på väg upp i grannskapet. Och vintergäcken blommar så fint och väntar förstås på att lyckas lura bort vintern. Det hörs ju på namnet.  
Förstår nu att jag inte riktigt platsar bland politikernas flertal. Dom kan ju nämligen aldrig erkänna något fel. Har dom skrivit svalört, så är det svalört. Står det något annat i floraboken, så är det förstås i floraboken som det står fel!
Foto: Per Lublin 
Kommentera gärna här
 Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar