Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 14 maj 2015

Gökottemorgon

Gökottan i den tidiga morgonstunden på Köpings klint samlade tolv deltagare. Det blev en fin stund som leddes av kantor Sigvard Carlsson, med blandad fågelsång i bakgrunden. Morgonsömniga som inte orkade sig dit missade verkligen något.
Gökotta klockan fem vid "domarringarna" på Köpings klint
På väg att uppstiga till himmelen?
Nej, det är bara kantorn som hoppat upp på en sten för att ta ett fotografi över deltagarna
"Susabäcken" eller "Prästerännilen" slingrade porlande över alvaret vid Köpingsklint
Några timmar senare var jag hemma vid radioapparaten och lyssnade på gökotta i direktsändning från Station Linné vid kanten av Stora Alvaret och fick nya kunskaper om både göken. majbaggen och parasitbin samt hur man lättast kan skilja göknycklar från snarlika orkidéer. Naturmorgon är ett radoprogram som mestadels är givande att lyssna på. 
Foto: Per Lublin
Vill du kommentera, klicka här 

2 kommentarer:

  1. Anna-Greta Andersson19 februari 2017 kl. 16:48

    Mycket trevlig och innehållsrik blogg! Jag som tycker det håller i en studiecirkel om Öland och insuper så mycket kunskap som möjligt för att delge mina cirkeldeltagare. Vi är 12 personer (endast kvinnor) förutom bussföraren som ska besöka Öland den 30-31 maj och 1 juni 2017. Jag tänker följa bloggen även i fortsättningen! Tack Per Lublin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dom värmande orden, Anna-Greta! Roligt att min blogg är uppskattad även utanför Ölands gränser och trevligt att ni kommer till Öland i den fagra försommartiden medan orkidéerna ännu blommar. Du får gärna höra av dig till mig på tel 0708 - 20 86 28 om du behöver tips.

      Hälsningar
      Per L

      Radera