Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 1 november 2017

Om en trist månad och om att titta i november

November har sitt sitt namn av att den månaden var årets nionde i den gamla romerska kalendern (som började med mars - uppkallade efter krigsguden). November kan kännas så trist att man ibland önskar att den månaden inte fanns. 
Man skulle önska att man då var någon annanstans. Där det var varmt och skönt och soligt! 
Här fäller träden sina sista vackra löv och grenverken står sedan nakna och kala. Kylan kommer smygande och mörkret omger dagarna allt intensivare. I slaviska språk som t ex tjeckiska kallas den här månaden "listopad" efter list (som betyder löv eller blad) och padat (som betyder att falla). Lövfallet översatt till svenska. Och lövfallet är trist och för tankarna till förintelse och förruttnelse,
Efter denna lilla språklektion funderar jag på begreppet "titta i november", som innebär att titta i kors, skela eller vinda med ögonen. Men kan också betyda "snegla". Fattar inte varför ordet november kommer in i detta sammanhang. Någon som vet? Så slipper jag skriva till "Spraket snabellá essärr punkt esse".
Politiker i största allmänhet är duktiga på att titta i november, åtminstone när det gäller att snegla. Dom sneglar allt som oftast på Partilinjen så att dom vet hur dom ska rösta när det blir omröstning i någon fråga. Samtidigt struntar dom blankt i vad deras eget sunda förnuft säger och bryr sig inte heller om vad folket som har valt dem tycker. 
Efter denna lilla föreläsning avslutar jag med att önska er en bra dag! 
Kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar