Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 17 april 2018

En kort resumé av ett bedrövligt kommunfullmäktigemöte

Det är bedrövligt när kommunfullmäktige - dom folkvalda politikerna som ska valts att företräda kommunmedborgarna inte gör detta utan istället bra företräder sin partier och insnöad partipolitik. När ett trettiotal politiker går i partiernas ledband och helt bortser från vad som borde vara sunt tänkande. 
Ett typiskt sådant kommunfullmäktigemöte var det igår kväll och här kommer en något förkortad resumé av det som hände*: 
  • Allmänhetens frågestund kom denna kväll att handla om ett eventuellt tiggeriförbud. Tror inte att det gynnar någon mer än dom fula fiskar som är i bakgrunden och organiserar tiggeriet utanför stadens butiker att fortsättningsvis tillåta denna förnedring av utsatta människor. HÄR kan du se och höra hur resonemanget gick. 
  • Det som började som svidande kritik från revisorerna blev snart bara ett litet "aja baja" och slutade med allmän ansvarsfrihet för alla inblandade. Men inte utan en timslång debatt med skryt från kommunalrådet  Ilko Corkovic´ sida över hur bra det mesta varit under det gångna året blandat med gnäll från gnällmästare Marcel van Luijns sida hur dåligt allt var redovisat - något som tycks återkomma varje år vid denna tid säkert som amen i kyrkan med likartat skryt oavsett vem som som sitter på kommunalrådsstolen och liknande gnäll från någon som blivit petad från den eller misslyckats att komma dit. Se och hör HÄR om ni orkar. 
Ilkos skryt om det gångna året började egentligen redan HÄR - med egen bildvisning - innan Allmänhetens frågestund.
  • Som nästa ärende kom min motion om återinförande av något slags sockenstämmor, d v s lokal direktdemokrati rörande lokala frågor. Något som uppenbarligen övergick politikernas fattningsförmåga och förstånd. Demokrati är ingenting för politiker som anser sig valda som någon slags förmyndare över medborgarna för fyra år i taget. Motionen avslogs. Se och hör HÄR! 
  • Nästa ärende blev min motion som jag skrev om på bloggen i lördags där jag föreslog slopande av särskild behovsprövning för personer från åttio och uppåt som söker kommunal färdtjänst. Motionen avslogs dessvärre. HÄR kan ni se och höra hur lite kommunens politiker är beredda att prioritera dom äldre. Marcels barnsliga resonemang i sammanhanget är bedrövligt. Man ska ju inte önska någon illa, men det är nästan så att man skulle vilja vara med och se om femtio år när en stapplande senildement 101-årig Marcel får avslag på sin ansökan om färdtjänst för att han är "alldeles för pigg". 
  • Och så till slut. Det stora sveket mot dom som ska gå till val i höst som jag skrev om i mitt inlägg tidigare idag. Det kan ni se och lyssna på HÄR! 
Gissa om jag var upprörd när jag gick hem! 
*) Fotnot: Den som vill genomlida hela föreställningen på 3 timmar och 51 minuter kan klicka HÄR!
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar