Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 24 april 2018

Mer om "snille och smak", Horace Engdahl och en stadsarkitekt i Borgholm

Kör ett inlägg till på samma tema. högborgen för svensk kultur, snille och smak och - d v s Svenska Akademien - och deras "ständiga" sekreterare. 
En f d sådan och fortfarande innehavare av en numrerad stol i Börshuset i Stockholm och middagsgäst vid ärtsoppan varje torsdag på "Den Gyldene Freden" - herr Horace Engdahl har nyligen offentligt utgjutit sin galla över utvalda "kamrater" i akademin, bl a sin efterträdare på ständige sekreterareposten Sara Danius.
Hans Höghet Herr Horacen.
Foto från Wikipedia
Har ett eget minne från när herr Horacen skulle till Öland för läsa böcker - som det så fint hette - i Vita Villan på branten ovanför Åkerhagen med utsikt över hela Borgholm. 
Hade varit på ett möte i Stockholm och skulle nästa dag på ett annat möte hemma i Borgholm som skulle börja klocka ett på eftermiddagen. Med första morgontåget från Stockholm till Kalmar och sedan KLT:s buss så borde jag hinna. Trodde jag. Tills jag då på morgonen steg in på Centralstationen i Stockholm och upptäckte att där var fullt kaos. Inga tåg gick söder ut och trafiken beräknades ligga nere hela förmiddagen. 
Silverlinjen skulle inte gå från Stockholm förrän klockan tio och lagom hinna fram till Borgholm när mötet var slut. 
Eftersom mötet i Borgholm råkade vara viktigt att vara med på, så begav jag mig nu snabbast möjligt till Bromma för att försöka ta ett morgonplan till Kalmar, men på Bromma var det dimma och inga plan kunde lyfta just då. Det blev ett par timmars oviss väntan men frampå förmiddagen bar det i alla fall av från Bromma till Kalmar. 
Efter landningen på Kalmar flygplats - just upphöjd till Kalmar Öland Airport - var tiden knapp. Förstod att flygbussen hade gått, så nu gällde det om det fanns någon bil som skulle till Borgholm. Glatt överraskad upptäckte jag plötsligt en stadsarkitekt från Borgholm, tillika kungens slottschef på Solliden, bland dom väntande i ankomsthallen. Som hejade på nig när våra blickar möttes. Men när jag frågade om han skulle till Borgholm och hade plats i bilen för mig, så blev svaret att bilen var full. 
Sedan råkade jag se att han välkomnade Horace Engdahl,som kom strax efter mig i kön och således också hade varit med i flygplanet och tydligen var den som skulle hämtas. Men att bilen skulle vara full var förstås rena skitsnacket för lite därefter såg jag de båda herrarna åka därifrån i bil med herr stadsarkitekten vid ratten och med tomt baksäte. 
Förstår att herr slottschefen inte ville beblanda sin höge gäst herr Horacen med något så simpelt som bara jag i samma bil, när denne skulle skjutsas till Borgholm och Vita Villan. 
Hade önskat att det hade varit någon mer normal person som stadsarkitekten/slottschefen skulle ha hämtat. Då hade jag kanske fått åka med och kunnat komma i tid till mötet. Nu kom jag istället någon timme försent på grund av lång väntan på nästa flygbuss och sedan ytterligare lång väntan på nästa borgholmsbuss vid Centralstationen i Kalmar. 
Allt på grund av Horace Engdahl förstås! 
Sen kan jag också berätta lite skvaller om hur storken kom med Sara Danius, men det kan vi ta en annan gång! 

Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar