Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 20 maj 2018

"Avpingstat"

Sedan svenska staten beslutade att plocka bort Annandag pingst från Almanackan så har det inte blivit mycket bevänt med pingsthelgerna. Pingsten har blivit något av den bortglömda helgen och pingstdagen ungefär som vilken söndag som helst. För att inte tala om pingstaftonen som man knappt märker att den finns utan känns som en lördag som alla andra. Borta är alla pingstbröllopena som förr var så populära. 
Ja om det inte vore för att en brittisk prins gifte sig med en ung amerikanska igår, vilket visades på TV i direktsändning från London. Dessvärre blev jag dock aldrig tillfrågad att vara vigselförrättare där, dels beroende på att brudparet tydligen ville ha kyrklig vigsel och jag endast har befogenhet att förrätta borgerlig vigsel, och dels på grund av att jag varken behärskar engelska eller amerikanska. 
Jag förstår dem till fullo eftersom jag få medge att Stadshuset i Borgholm - där jag senaste förrättade en vigsel - inte riktigt är detsamma som domkyrkan i London. Och språkförbistring i samband med vigsel är ju inte heller bra, med risk att ja blir nej och tvärtom.
Så nu känns det tyvärr väldigt "avpingstat" på hemmaplan.
*) Fotnot: Det är inte lätt att vara ödmjuk, men jag försöker så gott som jag kan  :-)
Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar