Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 26 maj 2018

Nejsägarna i kommunfullmäktige

Det här med demokrati och att ge medborgarna möjlighet att kunna få något som helst inflytande annat än vid valen, det är uppenbarligen något som politikerna har väldigt svårt för. I varje fall i vår kommun.
Hör bara HÄR från kommunfullmäktigemötet i måndags när min motion om medborgarpanel skulle behandlas. Om man nu kalla det "behandling" när sekreteraren (som ska sköta protokollet och inget annat) och ordföranden (som ska leda sammanträdet och inget annat) sitter och bjäbbar emot och försöker köra valser och otillbörligt påverka debatten.
Får tacka för stödet från Maria Lindmark (Mp) - vilket var mer än sekreteraren Marie-Louise Johansson kunde acceptera. Tyvärr blev förslaget nedröstat med 29 - 4. Det var bara Maria Lindmark, kristdemokraten Arne Sjögren, politiske vilden Hans Lundberg och jag som röstade för. Dom övriga i kommunfullmäktige tycks vara notoriska nej-sägare när det gäller demokrati och inflytande för kommunmedborgarna
Kommentarer 
Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar