Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 24 april 2013

Frimodig har ordet:



Hej!
Jag heter Frimodig och är en mysig liten gris! Jag har tidigare bott i Läckeby tillsammans med en massa andra grisar, men en dag kom min nuvarande husse dit och föll direkt för min glada uppsyn och tog mig med hem till Borgholm. Så nu har jag blivit borgholmsbo.


I förrgår fick jag följa med husse när han skulle på ett möte med något som han kallade kommunfullmäktige. Där fanns en massa konstiga människor som kallas politiker och som jag absolut inte vill bli jämförd med bara för att jag råkade vara där. Jag säger som jag tycker rakt på sak och hycklar inte. Så i grunden - jämfört med politikerna - så är jag annorlunda!
Och det har jag kommit på alldeles själv utan att någon behövt anlita någon dyrbar konsultbyrå!
Jag har också den egenskapen att jag säger ifrån när jag hör att någon pratar skit och säger sånt som dom egentligen inte menar. Så det var flera gånger under mötet i förrgår som jag var tvungen att nöffa och säga ifrån. Mest fick jag nöffa när det var en tant som pratade oavbrutet om hur otroligt fint allting var i den kommun där hon bestämde och fick det att låta som att allt som var bra var hennes förtjänst, och var det något som hon tyckte inte var bra, så skyllde hon det på husse och sa att det var hans fel.
Men jag fick nöffa lite även när det var andra som pratade.
En gång fick jag nöffa till lite när jag tyckte att även husse pratade smörja. Det var när dom pratade om att kommunen skulle bli en FairTrade-kommun. FairTrade betyder rättvisa. En FairTrade-kommun handlar bara in sådana varor där man vet att dom som har framställt varorna får rättvisa löner. Husse tyckte då att det skulle vara rättvisa löner också för dom som var anställda hos kommunen. Då nöffade jag, för inte får man väl ifrågasätta rättvisan i en så fin kommun?
Men husse blev inte arg för det, han bara skrattade och tyckte att jag var påpasslig.
Nu tänkte jag be husse hjälpa mig att sätta in dessa rader på kommunbloggen, så att ni alla får se vad jag tycker. Jag vet bara inte om jag vågar störa honom, för han sitter just nu och skriver på en ilsken reservation mot vad som hände på mötet. Han är nämligen väldigt arg för att alla politikerna höll varandra om ryggen och gav varandra något som dom kallar för ansvarsfrihet för allting, och han skriver och river sig i huvudet så att håret står på ände. Men jag gör ett försök i alla fall.
Nöff Nöff - Hälsningar
Frimodig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar