Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 25 maj 2018

Kors i markisväven!

Bättre gick det i nästa ärende vid kommunfullmäktigemötet i måndags, där det gällde den nya torgtaxa som kommunstyrelsen hade föreslagit och där glasskiosker och lotteribodar skulle kunna få hyra sin torgplats på tre år i taget medan den egentliga torghandeln endast skulle kunna få hyra sina platser med ettåriga avtal. Svårt att begripa eftersom det är den egentliga torghandeln som gör torget levande - från tidig vår till sen höst - och vi ska vara tacksamma för att vi har torghandlare som vill vara där. Och även torghandlare kan ju vilja ha trygga förhållanden för att våga satsa.
Egentlig torghandel från tidig vår till sen höst
Så jag föreslog ett tillägg att även permanenta torgstånd skulle kunna hyra sina platser på tre år i taget. Och fick igenom det!
Kors i taket! Eller i markisväven!
Men det var ju det enda rätta!
HÄR kan ni själva höra! Fem minuter när kommunfullmäktige fungerar som det ska.
Foto: Per Lublin
Kommentarer
Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!


Mer från kommunfullmäktigemötet i måndags blir det i morgon lördag     - som lite helgläsning!



4 kommentarer:

  1. Bra gjort Per Lublin som fick politikerna att lyssna. De borde lyssna på dig lite oftare. Du får min röst i höst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tackar jag för! Om fler gör som du, så lyssnar dom nog lite bättre efter det :-)

      Radera
    2. Det tackar jag för! Om fler gör som du, så lyssnar dom nog lite bättre efter det :-)

      Radera
  2. Mycket bra Per! Det ökar chanserna till en levande torghandel!

    SvaraRadera