Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 9 januari 2013

Lennartsson blir Lögnartsson. Fan har fått ett lillfinger i Rällaskogen


När fan får ett lillfinger tar han snart hela handen. Så lyder ett känt ordspråk, som kan passa bra på kommunfullmäktiges beslut i måndags att ge Ekerum Golf & Resort AB hela femtioåtta byggrätter inne i Rällaskogen(!!!). Om beslutet står sig i högsta instans - vilket det bara är att önska att det inte gör - så lär det inte dröja länge förrän fan är där igen och kräver fler byggrätter i Rällaskogen. Han lär nog isåfall inte ge sig förrän han har fått exploatera hela skogen för sina ändamål!
  
Passar här på att visa en kortfilm på sex minuter som Stefan Olof Lundgren har gjort och som visar Rällaskogen av idag (fast i höstskrud). Klicka HÄR så kör filmen igång! Fyra minuter in i filmen ser man i bildens högra halva det område som ska bebyggas enligt planen. Detta tilläts jag inte visa kommunfullmäktigeledamöterna i måndags. Däremot tilläts kommunalrådet att använda sig av bildskärmen i kommunfullnäktuigesalen och visa en massa skissartat bildmaterial som egentligen inte sade särskilt mycket om de naturvärden som offras.

Kommunalrådet drog sig inte ens för att ta till ren lögn när hon låtsades som att det område som skulle bebyggas - och som man vilseledande hittat på att kalla "Järn-nian" - låg "inne på Ekerums golfbaneområde"! Trots att hon mycket väl vet att det istället handlar om en del av Rällaskogen!
 
I och med detta har kommunalrådet gjort sig förtjänt av en ändrad stavning av sitt efternamn och att hädanefter få heta Lisbeth Lögnartsson!
      
Så många rena lögner som hon presterat under sin tid som kommunalråd så borde hon egentligen ha förärats denna benämning redan för länge sedan.
  
Det kan tyckas märkligt att sådan person kan få nästan hela kommunfullmäktige på sin sida, men hon lyckades faktiskt att med fullmäktigeordförande Jan Ericis hjälp och med röstsiffrorna 38 - 2 driva igenom att bolaget Ekerum Golf & Resort ska få göra denna första bebyggelseexploatering i Rällaskogen med 58 fritidsbungalows.
  
Dagen efter mötet hade någon talat in ett meddelande på min telefonsvarare, där hon som ringde presenterade sig och gav mig följande fina beröm:
- Jag är imponerad av ditt mod, du är verkligen en hjälte som hjälpte till att försöka rädda Rällaskogen!
  
Själv känner jag mig inte särskilt hjältemodig. För mig är det bara en självklarhet att stå upp för vårt partis valmanifest, där en av de punkter som vi spikade före valet var JA till att bevara hela Rällaskogen! Men visst känns skönt att faktiskt få beröm efter allt suckande, gnölande, gnäll och mothugg i kommunfullmäktige.  
Att - såsom det tyvärr ha blivit - vara ensam företrädare för Ölandspartiet i kommunfullmäktige kan många gånger kännas - just det - ensamt, så därför känns det värmande när människor utifrån uttalar sitt stöd. Sådant hjälper till att driva mig framåt. 
Jag får väl kanske dela med mig lite av berömmet till Kerstin Bjellert (v) som var den andra av oss två som röstade emot att Ekerum skulle få bygga i Rällaskogen. Om det var särskilt modigt av oss vet jag inte, men däremot var det förbannat fegt av alla de ledamöter som man hade kunnat förvänta sig bättre av men som ändå röstade som Lisbeth Lögnartsson och sade ja till exploateringen i Rällaskogen! 
Du kan själv se hur det gick till vid det här ärendet på kommunfullmäktigemötet om Du klickar här och sedan klickar på  ärende nr 5 under filmrutan!
   
 
Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar