Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 25 januari 2013

Skamligt mot våra äldre


Igår kunde vi läsa i Ölandsbladet om hur de boende på Åkerbohemmet drabbas av kommunens besparingar. Man drar in på personalen och det händer att de gamla får vänta på frukost till klockan hunnit bli elva, en timme innan det sedan är dags för lunch. Detta och mycket annat - bl a sår och svampinfektioner - som drabbar försvarslösa äldre som en följd av besparingarna är helt oacceptabelt! 
Jag har sagt det förr och jag säger det igen:  
Om kommunen måste spara - och så vet vi alla att det är i dagens situation - så måste äldreomsorgen undantas från besparingarna! Det finns andra områden där man kan spara där varken barn eller gamla drabbas! Våra äldre ska inte behöva lida för att politikerna inte kan sköta kommunens ekonomi!
 
När ska man t ex äntligen börja spara när det gäller partistöd och politikerarvoden?
 
Politikerna borde skämmas. Ska våra äldre på ålderdomshemmen (om man nu får använda den gamla benämningen) verkligen behöva ha det sämre än fångarna på fängelset i Kalmar???!
Jag ställer bara frågan!

Vill Du kommentera, klicka här!

3 kommentarer:

  1. Usch för Borgholms kommun.
    Tur att jag inte är så gammal än. Då skulle jag ha flyttat till en annan kommun.

    Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!
    Der är inte säkert att gräset är grönare på andra sidan stängslet!
    Kom med i Ölandspartiet och hjälp oss att få en ändring till stånd så att blir tryggt att bli gammal i Borgholm kommun!
    Kolla vår hemsida www.olandspartiet,just.nu och hör sen av Dig med ett mail till mig på adress per.lublin@gmail.com
    eller ring mig på tel, 0708 - 20 86 28.
    Hälsningar
    Per L

    SvaraRadera
  3. Har politikerna inte själva några anhöriga som sitter på Hemmet? Men de struntar väl i sina gamla föräldrar, precis som de struntar i hur alla andra har det utan de sjäva. Fy att de kan de vara så hjärtlösa.

    En funderare

    SvaraRadera