Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 19 mars 2013

Engagemanget i kommunfullmäktige


Medan kommunfullmäktiges ordförande Jan Erici sedvanligt mumlande läste upp en interpellation som jag hade lämnat in (där jag ställde hans partikamrat Eva Karlström till svars för hur beslutade personalnedskärningar drabbar våra äldreomsorgstagare) så hördes en konversation i bänkraden bakom mig. Angående Jan Ericis mummel framme på podiet. 
- "Men hör ju inte vad han säger", konstaterade den ene av dem bakom mig . 
- "Det är väl lika bra det!" Skrockade den andra. 
Vilket fantastiskt engagemang bland en del av kommunfullmäktiges ledamöter! Ursäkta att jag inte kan låta bli att vara lite ironisk! 
I interpellationen stod det så här:
Till kommunfullmäktige i Borgholms kommun 
INTERPELLATION till socialnämndens ordförande Eva Karlström 
Mot bakgrund av den senaste tidens larmrapporter och att Du inför pressen har givit uttryck för att dom personalneddragningar som p g a besparingskrav genomförs inom omsorgen i Borgholms kommun inte skulle drabba de äldre och andra omsorgstagare negativt, så vill jag be Dig svara på följande frågor:
 1
Kan Du detaljerat och skriftligen redogöra för samtliga under det senaste halvåret genomförda - respektive under det närmaste halvåret planerade -  neddragningar av personal (samt förändringar när de gäller vikariat) på respektive enhet inom all omsorgsverksamhet som faller under ditt revir?
2
Kan Du detaljerat och skriftligen redogöra för förekommande förändringar i antalet omsorgstagare på respektive ovannämnda enheter vid senaste månadsskifte jämfört med sex månader tidigare?
3
Kan Du samtidigt förklara hur dessa respektive personalneddragningar inte skulle påverka de äldre och andra omsorgstagare negativt?  
Jag förutsätter att få interpellationssvaret per mail i så god tid att lämnade uppgifter hinner kontrolleras innan interpellationen och svaret ska debatteras i kommunfullmäktige
Borgholm den 18 mars 2013 
Per Lublin
Oppositionsföreträdare i Borgholms kommun
per.lublin@gmail.com
Den ska besvaras vid nästa kommunfullmäktigemöte, som blir måndagen den 22 april och blir det sista som kommunledningen tänker direktsända på nätet!  
   
Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar