Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 4 mars 2013

Förlegad "modell"


"Standardkostnadsmodellen" bygger på att man jämför olika kostnader i kommuner som i verkligheten inte är jämförbara. Ingen kommun är egentligen likadan som någon annan. Alla har olika förutsättningar. Precis som vi människor.

Vill Du kommentera, klicka här!

2 kommentarer:

  1. Det var det klokaste som skrivits på länge. Standardkostnadsmodellen är som Kejsarens nya kläder. I själva verket ingenting. Kommuner måste planera efter hur verkligheten ser ut och då duger inte påhittade standardmodeller. Kan du få de andra att begripa det skulle det vara värt mycket.

    "Blyger"

    SvaraRadera
  2. Tack för dom orden.
    Tyvärr vill politikerna inte lyssna på mig.
    Kanske dom lyssnar på Dig?

    PS. Kontakta mig gärna på per.lublin@gmail.com eller 0708-20 86 28
    Du behöver inte vara blyg

    SvaraRadera