Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 3 juni 2013

En omtumlande vecka är nu till ända - men inte kampen för full insyn


Det har varit en något omtumlande vecka, den vecka som nu är till ända och som jag för min del har avslutat med att begära laglighetsprövning av hela det olycksaliga kommunfullmäktigemötet i måndags.  
Inte för att jag vet vad som beslutades då (jag fick ju inte vara med). Inte heller  för att jag har läst något i pressen om vad som sedan hände under själva mötet - men jag kan ju för all del ha missat det om det förekommit i någon notis som jag inte har sett.
 
Men just detta faktum att jag - trots att jag är folkvald ledamot - inte fick vara med utan utvisades med polisinsats (trots att jag på intet sätt uppträtt störande i lokalen) och inte desto mindre det faktum att medborgarnas möjlighet att ta del av det "öppna" mötet därigenom beskars gör det nödvändigt att saken får sitt rättsliga efterspel för att slå fast var och ens rätt att filma och sprida det som sker under kommunfullmäktiges offentliga sammanträden.
 
Fullmäktige är ju kommunernas "riksdag" och då skall enligt lag full öppenhet råda, och då får inte medborgarnas möjlighet att att kunna följa debatterna (t ex hemma vid sina datorer) på något sätt inskränkas.
 
Att förbjuda mobiltelefoner för att de möjliggör direktsändning och att kasta ut företrädare för oppositionen med hjälp av polis trodde man inte kunde hända i något civiliserat land, möjligen i någon diktaturstyrd öststat.
  
Borgholms kommun har nu genom detta steg tillbaka i den demokratiska utvecklingen och Jan Ericis missbruk av sin maktposition som kommunfullmäktiges ordförande blivit utskämt långt utöver Sveriges gränser på ett sätt som man inte trodde var möjligt.
 
Till råga på eländet påstår kommunal-orådet Lisbeth Lögnartsson att jag "njuter" av situationen. Vad vet hon om det?
 
Jag har under alla dessa år som jag varit engagerad inom politiken kämpat för ökat medborgarinflytande och ökad rätt för medborgarna till insyn där besluten ska tas. Det var jag som ursprungligen väckte förslaget om webbinspelningar vid kommunfullmäktige och som efter flera år lyckades få igenom min motion om detta. Vad har jag för anledning att "njuta" av detta tillbakasteg när inte bara kommunens egna webb-sändningar upphör utan det även införs lagstridiga förbud mot andra att webb-sända från kommunfullmäktiges möten.
 
Bara en hönshjärna kan tro att jag då skulle njuta och att det innebär en njutning att bli avhyst med polis.
 
Visserligen har tusentals nya läsare nu hittat till min blogg och visst har det varit en tröst med allt stöd som jag på olika sätt fått erfara under veckan - och som jag är mycket tacksam för - men någon glädje över det tillbakasteg som tagits eller att den egna kommunen nu utmärkt sig i detta skammens sammanhang går sannerligen inte att finna.
 
Kommunfullmäktiges ordförande får inte tillåtas driva denna cirkus vidare. Det måste ges fritt utrymme för webbsändningar från kommunfullmäktige! För Öland i tiden! Medborgarna har rätt till full insyn där besluten tas! Jag ger mig inte!
 
Vill Du kommentera, klicka här!

4 kommentarer:

  1. Du är rätt avundsjuk på Lisbeth Lennartsson va? Kan det vara att hon har mer makt än du - och faktiskt gör något du inte klarar av. Att ha en linje i sitt argumenterande och agerande.
    Tyvärr faller du som en gråsten i denna "artikel" på din blogg - som dessutom är ett sammelsurium av felaktigheter. T.ex. inte hindras väl insyn. Det är bara å gå dit!!!! Stolarna - om de skulle vara upptagna - är reserverade för media som vill följa vad du hittar på - för att skämma ut kommunen. Alltså skapar du själv förutsättningar för dina rubriker. När detta "blåst" över återgår allt till som det var tidigare - och kommunens folkvalda kan återgå till det de är valda för, i motsats till att förnedras på din blogg. Svintrynen - hur j-a sjukt är inte det.
    Ryck upp dig gubbe å visa lite rakryggat kurage, arbeta enligt de demokratiska principer som 97,6 % av kommunens väljare vill ha.
    Du och Ditt parti är inte ens i opposition - ni (ja egentligen bara Du om jag räknat rätt)kostar den här kommunen inte bara "badwill" utan också en himla massa pengar i förseningar, överklaganden och smörgåsar som förgås. Det har du aldrig räknat på - vad det kostar!

    Häpp å Good Night!



    SvaraRadera
  2. Förstår att du vill vara anonym.
    Snacka om "rakryggat kurage"!

    SvaraRadera
  3. Till Anonym här ovan. De politiker som styr idag vill inte ha någon insyn och inte heller något folkligt engagemang. Man vill bestämma själv. Så antingen är du naiv eller så tillhör du den skaran själv. Det behövs fler sådana som Per Lublin som inte viker sig för dessa fasoner. Klistrar in en nyhet från SVT-text idag. Den visar hur oerhört glada de styrande politikerna är för demokrati, som alltså betyder folkstyre.

    113 SVT Text Fredag 07 jun 2013
    INRIKES PUBLICERAD 7 JUNI

    Politiker struntar i folkets val

    Sju gånger har lokala folkomröst-
    ningar hållits efter namninsamlingar
    sedan lagändringen 2011. Men bara
    i två fall har politikerna följt
    omröstningsresultatet, skriver
    Dagens Nyheter.

    -Anmärkningsvärt, säger konstitutions-
    utskottets ordförande Peter Eriksson
    (MP) till tidningen.

    Till och med nästa ordinarie val har
    det ordnats minst tolv lokala folk-
    omröstningar, varav elva efter
    namninsamlingar, och sannolikt blir
    det fler, skriver tidningen.

    SvaraRadera
  4. I Borgholms kommun är politikerna så totalt ointresserade av vad folk tycker att det aldrig någonsin ordnats en kommunal folkomrösdtning i en enda frågor. Så här har det inte ens funnits något folkomröstningsresultat som dom har kunnat strunta i.

    Att demokrati betyder folkstyre verkar dom inte begripa!

    SvaraRadera