Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 18 juni 2013

Tydligen surt äpple att bita i för Jan Erici


Det var sammanlagt 307 personer som igår såg kommunfullmäktigemötet i Borgholm i direktsändning via min blogg. Det visar att webbsändningar från kommunfullmäktigemöten har en uppgift att fylla.
Tidigare när vi hade webbsändningar i kommunal regi brukade alltid ordföranden Jan Erici  inleda mötena med att hälsa "ledamöter, åhörare, press och webb-tittare" välkomna. Den här gången - när han till sist fått ge sig när det gäller mina sändningar - kunde han väl ha varit så generös att han även nu hälsade webb-tittarna välkomna. Men icke! Den här gången var det bara "ledamöter, åhörare och press" som han hälsade välkomna. Så dåligt!
Att jag sände hela mötet direkt ut på webben låtsades han inte alls märka men i sluttampen på det nästan fyra timmar långa mötet kom det i alla fall en sur kommentar om webbsändningen och att jag inte "respekterade" att ledamöterna inte ville bli filmade. Därmed visade Jan Erici bara att han ingenting begripit och föga begrper om vad öppenhet och demoktati är.
Är det inte bra att hundratals medborgare intresserar sig för vad som händer i kommunfullmäktige! Möt detta med välkomnande och ökad öppenhet istället för sura miner!

Vill Du kommentera, klicka här!

1 kommentar: