Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 27 juli 2013

En pärla i Runstens socken


Idag kommer det - inte helt oväntat - att handla en hel del om Runsten!
I måndags var jag ute på Vanserums malm, en liten pärla fridfullt belägen vid sidan av dom allmänna vägarna! Där finns en öppen mosse, Grindsmossen, som lokala krafter restaurerat sedan många år tillbaka, och som kunnat ståta med näckrosor i minst tre färger.
Nu har man öppnat upp i vegetationen kring mossen och ökat vattenytan och utökat med gångstig och nya gångbroar, vackert utformad skylt av trä och stadig sittgrupp av trä vid mossens kant. Det har blivit riktigt fint framför näckrosorna. I vart fall dom lätt röda fanns det rikligt av. 
Grindmossen vid Vanserums malm   
Foto:Per Lublin 
Tyvärr tycks häckande häger, sothöns och andra andfåglar som funnits där tidigare ha försvunnit från mossen, men svalor och tornseglare flög lågsniffande över vattenytan och snappade skräddare och andra vatteninsekter. 
Dagen efter kunde jag läsa om arbetet med mossen i Ölandsbladet. Perfekt "tajmat", eller hur?

FÖRMIDDAGEN  ÄR INTE SLUT ÄN, DET KOMMER MERA. OM BÅDE RUNSTEN OCH ANNAT!
Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar