Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 18 januari 2014

Socialchefen måste gå!

Jag får nog erkänna att det var fel av mig igår när jag kallade kommunens socialförvaltnings internutredning för "än så länge hemligstämplad" för idag kan man läsa om innehållet i Ölandsbladet.
Internutredningen som socialchefen Ewa Ekman låtit en av sina anställda inom förvaltningen - Yvonne Berneke - sparkar neråt och skyddar topparna - om man ska göra en kort sammanfattningen. Medan Berneke förbehållslöst dömer ut personalen (inklusive chefer på lägre nivå) så håller hon de högsta cheferna om ryggen som hon påstår inte skulle ha "kännt till" någonting om missförhållandena. 
Det sista är dock inte sant. Ewa Ekman har vid ett möte med personal själv nämnt om missförhållandena vid det aktuella gruppboendet långt innan IVO:s avslöjanden, har jag fått mig berättat. 
När kvasten ska gå, så inte fanken ska det bara sopas rent längst ner! Socialchefen - som inget har gjort förrän det blev rabalder - har det yttersta ansvaret på tjänstemannasidan och måste därför gå!  
Det finns anledning att återkomma till det politiska ansvaret! 
Det ska bli intressant att läsa i protokollet vad socialnämnden kom fram till för beslut i tisdags!

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar