Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 28 februari 2014

Glädjande besked: Tomasbuss får behålla skolskjutsarna i Köpingsvik och på Östra sidan!

Ett mycket glädjande besked!
Borgholms kommun underkänner nu anbudet från Bergkvarabuss och antar anbudet från Tomasbuss istället!!! I vart fall om jag tolkat nyheten rätt i Barometerns nätupplaga idag. Klicka här och läs själva!
Glädjande för alla som arbetar på Tomasbuss och alla som brukar åka med deras bussar, inklusive Silverlinjens passagerare!
Säkert glädjande även för de berörda skolbarnen och deras föräldrar att få behålla dom skolbusschaufförer som dom känner och som känner barnen, hittar och vet var dom bor. 
Glädjande för oss alla att det räddats arbetstillfällen i vår kommun!

Vill Du kommentera, klicka här

2 kommentarer:

  1. Jag skulle vänta lite med jublandet. Bergvara Buss har t o m 10 mars att överklaga det nya beslutet.

    SvaraRadera
  2. Busig kunskap om upphandling!
    Mitt inlägg gäller inte det enskilda fallet, om detta har jag ingen lokal kunskap då jag bor på andra sidan Sverige. Det är bra att att det finns folk som håller koll på vårt samhälle genom bloggar. Samtidigt är det katastrofalt att samma personer kan sprida okunskap så att alla tror att det är sant. Bloggägaren till ovanstående inlägg är inte insatt i vare sig upphandlingsförfarande eller bussverksamhet - det är i alla fall min åsikt. Om ett anbudsförfarande är rätt enligt alla konstens regler (vilket det tydligen inte var här?) så gäller givetvis lägsta pris även om det rör sig om 4 öre per km. Inom branschen är det mycket vanligt att övertagande bolag erbjuder de tidigare chaufförerna arbete vilket skulle innebära samma trygghet för barn, föräldrar och elever.

    SvaraRadera