Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 25 februari 2014

Kortsiktig Lisbeth Lennartsson (c)

Efter allt sitt hattande fram och tillbaka med skolor och förskolor på Östra sidan har ett antal centerpartister med Lisbeth Lennartsson i spetsen haft mage att kalla sig "långsiktigt tänkande". 
Ett exempel på raka motsatsen presterade Lisbeth Lennartsson vid gårdagens kommunfullmäktigemöte. 
Bara en halvtimme efter att moderatmotionen om Borgholm Energi och dom kommunala verksamheterna blivit nedklubbad (varefter ledamöterna hade druckit kaffe och avnjutit smörgåsar) så var det dags att behandla ännu en motion i samma ämne och med exakt samma förslag (att de skattefinansierade verksamheterna skulle återgå från Borgholm Energi till Borgholms kommun). 
Den här gången var det jag som hade skrivit motionen och den enda skillnaden mot den tidigare m-märkta motionen var att där hade det i bakgrundstexten - men inte i själva förslaget - funnits något om att i ett senare skede kanske kunna lägga ut verksamheterna på privata entreprenörer, något som en del på den socialdemokratiska sidan givetvis hade hakat upp sig på. Något sådant svammel fanns det inte i min motion.
Det hjälpte nu inte. På den socialdemokratiska sidan stod man benhårt fast vid sitt motstånd mot att dessa verksamheter skulle skötas av kommunen istället för av Borgholm Energi. 
Och det är nu vid voteringen som Lisbeth Lennartsson tillsammans med sin partikamrat Christina Ateva visar upp ett exempel på extrem kortsiktighet. Vid voteringen om den tidigare motionen (som kom från m, fp och kd) hade de båda damerna röstat för förslaget. Nu efter kaffet - när det gällde min motion - röstade dom mot förslaget. Exakt samma förslag!!!

Vill Du kommentera, klicka här!

3 kommentarer:

  1. Är det "svammel" att låta våra lokala småföretag vara med och lägga anbud på vissa delar av skattefinansierad verksamhet i kommunen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du, Marcel, undrar vad jag tycker, så anser jag att dom kommunala kärnverksamheterna måste bedrivas i kommunal regi, med full insyn i hur de sköts. Jag tyckte mig höra en del del svammel från din partikamrat Eddie Forsman kring den frågan i måndags.

      Sen har jag ännu inte sett något svar på min fråga till dig:
      Vilken skola i vår kommun vill ni moderater lägga ner härnäst?

      Radera
    2. Är det verkligen en kommunal kärnverksamhet att städa, laga mat eller sköta fastigheter, gator eller park? Vi vill att kommunen lägger fokus på de verkliga kärnverksamheter skola, vård och omsorg.

      Jag svarade dig i måndags i Ölandsbladets kommentarfält, men jag kan upprepa det här också:
      Jag har varit bortrest med familjen några dagar, men jag tycker det är gulligt att du saknade mig och t o m räcknade timmarna! Men alvarligt... ditt sätt att bedriva "politik" är väldigt tröttsamt. Insändaren handlar om ett nytt parti, Framtid Öland, och inte om antalet skolor i vår kommun.
      Just nu håller vi i Nya Moderaterna på med vårt kommunala handlingsprogram. Jag företräder ett demokratiskt parti där bl a medlemmarna får tycka till om olika saker. Det är inte jag som är partiet, men det har du kanske svårt att förstå.

      Radera