Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 25 maj 2014

    
Oppositionsledaren:

Att rösta eller inte rösta!


Otrogen min vana att varje lördag publicera en ledarartikel i bloggen, så släpper jag nu ledaren på söndagen. Det är ju en lite speciell dag idag. 

EU-valet idag berör väl inte vår vardag och vår närmiljö på samma sätt som kommunvalet i september. Och är väl heller inte lika spännande som riksdagsvalet. Men ändå.
  
Att rösta eller inte rösta - och i såfall på vem eller vilka? Det är idag frågan för dom som inte redan har gjort det.

En del är entusiastiska inför EU-valet och för dom är det en självklarhet att rösta. Röstar man inte på "sitt" parti så är det en röst för något annat parti, och då är valet lätt. Svårare är kanske då vilken kandidat som man vill kryssa för.
  
Många - som var emot EU-inträdet den gången - har valt att gilla läget och har därför letat efter något parti och/eller någon kandidat som passat och har kanske redan funnit vad dom sökt. 

Andra vill kanske inte ge EU-parlamentet den ökade legitimitet den innebär att rösta i EU-valet utan vill istället återföra makten från Bryssel till Sveriges riksdag.
  
En del skiter i vilket.
   
Jag funderar lite grand över vad EU-parlamentet kan göra som berör Öland. Kan EU-parlamentet stifta lagar som kan få inverkan på dom svenska lagarna så att det blir omöjligt med fossilgasborrning på Öland mot ölänningarnas vilja, så att det blir bättre skydd för naturvärden och full valfrihet för kommuner vid upphandling? Kan EU rädda sitt "innanhav" Östersjön? Kan EU se till att det blir samma regler för djurhållning och matproduktion i t ex Danmark och Tyskland som i Sverige? Kan EU göra storsatsningar på avfolkningskommuner som vår? Kan EU t ex göra det lagligt möjligt med differentierade skatter beroende på var i kommunen man bor?
  
Hur mycket bryr sig dom olika kandidaterna om dom frågor som jag funderar över i detta sammanhang?
  
Vid folkomröstningen om EU-medlemskap för 20 år sedan minns jag hur en mediekollega, på den tiden verksam vid en av Borgholms tre tidningsredaktioner, kvällen före "valsöndagen" hävde i sig en flaska whisky för att tänka över hur han skulle rösta. Nästa morgon hade han bestämt sig och gick och röstade för inträde i EU. Vet inte om han är en av dem som har ångrat sig.
  
Själv har jag nu efter mycket funderande bestämt mig utan någon whisky!

Du kan kommentera ledarartikeln om Du klickar här!

Vill Du läsa fler Oppositionsledare, klicka här!

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar