Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 21 oktober 2014

När partifärgen och inte kompetensen får avgöra

Apropå den halsstarrige kommunfullmäktigeordföranden som på sätt och vis kom att skämma ut Borgholms kommun i hela Sverige - åtminstone för en tid och för den nyhetstittande svenska befolkningen - så har denne för övrigt visat sig totalt inkompetent när det gäller att rätt hantera en ordförandeklubba och att leda ett sammanträde.  Något besviken är jag på Framtid Öland för att dom lät Jan Erici kvarstå i kommunfullmäktiges nya presidium. Visserligen som andre vice ordförande, men ändå... ! 
Det fanns ju faktiskt en motkandidat till den posten - Eva Wahlgren (c) från Löttorp. Så vitt jag vet så har hon inte gjort bort sig så grovt att hon inte skulle kunna vara med i kommunfullmäktiges presidium, vilket däremot Jan Erici definitivt har gjort! 
Varför kunde inte Framtid Öland precis som jag ha stött Eva Wahlgrens kanditatur på kommunfullmäktigemötet i onsdags istället för att stödja Ericis? 
Visst har centern burit sig väldigt dåligt åt i mångt och mycket - och jag förstår att Framtid Öland är besvikna på centerns agerande, men när Framtid Öland har gått ut med att kompetensen och inte partifärgen ska vara avgörande när olika poster ska besättas, så hur fasen kunde man välja in Jan Erici i kommunfullmäktiges nya presidum???!!! 
Hellre då en trebent trähäst!* 
Hoppas att Framtid Öland skärper till sig inför de kommande valen till nämnderna!
*) Fotnot: Inget ont om trähästar men det här är en lånad liknelse från Ölandsbladets Michael Ståhl  
Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar