Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 19 december 2014

Valärenden med mobbing

Lovade i min "luck-kommentar" den sextomde att återkomma till den trista föreställningen i stadshuset dagen innan, i måndags. Trist var det därför att man i kommunfullmäktige på slentrian valde in en massa medelmåttor på olika uppdrag i nämnder och styrelser m m - med partifärgen som huvudsaklig merit - medan våra nog så kompetenta kandidater ratades - även det på grund av partifärg. Jag kallar det för mobbing - för det är inget annat. Och det gör mig både ledsen och förbannad att övriga kommunfullmäktige kan hålla på på det viset. 
Trodde det skulle bli bättre efter valet, men där misstog jag mig tyvärr. Det finns en dold agenda som går ut på att hålla nya Ölandspartiet utanför så mycket som det bara går. I det avseendet är Ilko Corkovic (s) inte bättre än sin företrädare på kommunalrådsposten! 
Vill Du följa föreställningen i efterhand, så kan Du klicka här! Det är valärenden, valärenden, valärenden och åter valärenden och jag har faktiskt inte brytt mig om att skapa direktlänkar till dom olika valen. 
Men om Du klickar här kan Du se och höra hur Ilko begär ajournering under pågående sluten votering (med tomma valsedlar som ska fyllas i) och börjar instruera ledamöter hur dom ska rösta. Och här dyker hans partikamrat Gunilla Johansson upp i nedre vänstra hörnet av bilden. Under hela ajourneringen går hon som en övervakande politruk in i bänkraderna, rad för rad och kontrollerar att dom har skrivit rätt namn på sina röstsedlar innan de ska lämnas i valurnan! När jag till slut påpekade för politruk(s)an att ledamöterna nog kan fylla i sina valsedlar utan hennes hjälp blev hon kanske lite ställd.Hon skulle bara förklara "så dom förstod", påstod hon. 
Jag tror nog att ledamöterna kan klara av att skriva några namn på ett papper utan att övervakas av en politruk som sticker sin långa näsa över papperet för att kontrollera att namnen är dom "rätta" 
På slutet av tillställningen anmäldes och upplästes en interpellation om lokaltrafiken på norra Öland samt upplästes och besvarades en interpellation om bemötande av personer som vill etablera sig i kommunen.
 Vill Du kommentera, klicka här!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar