Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 30 januari 2015

Det var Ilko som gjorde cirkus - och definitivt inget kuppförsök från min sida

Igår hade Micke Ståhl ett inslag i Ölandsbladet där han verkligen hade missat vad det handlade om, när han skrev att jag skulle ha försökt mig på en "kupp" i kommunstyrelsen i tisdags. Nästan lika tokigt blev det i "Tomsäcken" dagen innan. Det blev liksom att det var jag som höll på att ställa till cirkus när det i själva verket var det vårt annars så sansade kommunalråd Ilko Corkovic (s) som ballade ur och skapade cirkus. 
I bakgrunden ligger att nya Ölandspartiet och Sverigedemokraterna (SD) kommit överens om att dela på en plats i kommunstyrelsen för annars hade både nya Öp och SD blivit orepresenterade där, vilket inte hade varit rätt med tanke på väljarna. Redan detta - att vi kommit med i kommunstyrelsen - har ju ogillats av flertalet partier, som efter förra valet faktiskt lyckades stänga ute Ölandspartiet helt och hållet från kommunstyrelsen trots att vi då var det fjärde största partiet. 
I överenskommelsen med SD ligger att jag fått platsen som ordinarie och SD:s representant platsen som ersättare men att vi turas om att tjänstgöra efter en rättvis fördelning. Ingenting annat. 
Detta är tydligen något som har retat våra politiska motståndare som alltid struntat i vad väljarna tycker och gjort allt för att hålla oss utanför, och eftersom den nya politiska majoriten i kommunen bestämt sig för att alla möten ska vara öppna, vilket innebär att press och allmänhet - ja vem som helst - kan vara med som åhörare, även en filmande ledamot som inte tjänstgör. 
Men våra motståndare inom framförallt centern har tydligen sett en plötslig chans att djävlas med stöd av vissa tjänstemän som fått för sig att en ledamot som inte tjänstgör har inte rätt att närvara som åhörare. Det är att tolka kommunallagen som fan tolkar bibeln. Ledamoten behöver nämligen bara frånträda i ett ärende och kan sedan sitta kvar som åhörare under resten av mötet. 
Jag såg därför inga problem med att kunna turas om i kommunstyrelsen enligt överenskommelsen och att filma och direktsända de öppna mötena när jag inte tjänstgjorde, Jag tror nog att Ilko långt innan mötet insåg att det var jag och inte tjänstemännen som hade rätt i denna sak och att det skulle kunna bli en pinsam cirkus om man försökte hindra mig att närvara - inklusive bakläxa för kommunledningen. Kanske var det därför som han  - trots väldigt  gnölande från Stig Bertilsson (c) - lät göra klart att det var OK för mig att närvara i kommunstyrelsen utan att tjänstgöra. 
Men hur kunde det ändå bli lite cirkus och varför skulle jag skyllas för att försöka göra en kupp?

Ölandsbladet igår


Tomsäcken i förrgår
  
Visserligen var det SD:s tur att tjänstgöra i kommunstyrelsen i tisdags, men det finns ju något som heter flexibilitet, och eftersom jag är väl så insatt i turerna kring Rällaskogen och vad det egentligen handlar om där plus att jag är någorlunda bevandrad inom den aktuella juridiken, så var det rimligt att jag hoppade in under det ärende på kommunstyrelsens dagordning som handlade om ett eventuellt överklagande av den dom som Rällaskogens Vänner hade vunnit. Det hade heller inte SD:s kommunstyrelsrepresentant Lasse Leijon någon invändning emot. Och eftersom det är fullt lagligt att göra på det viset, så det borde egentligen inte heller någon annan ha något emot det.
Men när jag skulle inta platsen vid bordet i detta enda ärende så tappade - förvånande nog - Ilko fattningen och började skrika: 
- Duuu, du har inte yttranderätt! 
Sedan hotade han Lasse Leijon med om att han gick ifrån "så får han inte komma tillbaka"! 
Emellertid har Ilko helt fel där, även om han skrek "det är på det hääär sättet" och sen kom dängande med en paragraf i kommunallagen (som dock  inte alls har den innebörden när det gäller ersättare - som Lasse Leijon faktiskt är). 
Dessutom kändes det som något slags underförstått hot när ville framställa det som att jag var där på någon sorts nåder. "Vi har gett dig ett finger men du tar hela handen" och "gör inte cirkus av detta" var sådant som jag fick höra av vårt nya kommunalråd. Men vem - om inte Ilko själv - var det som gjorde cirkus på kommunstyrelsen i tisdags?  
Det är bara att lyssna på inspelningen och klicka HÄR - där "cirkusen" drar igång efter 20 sekunder - och höra själv. 
Dessutom försökte Ilko spela ut Lasse Leijon mot mig. Jag tycker att vårt kommunalråd borde hålla sig för god för den sortens härskarteknik 
Att jag ville delta i ett enstaka ärende som kändes angeläget för mig är väl helt naturligt och ska inte behöva bli framställt som ett kuppförsök från min sida. Jag är ju trots allt ledamot i kommunstyrelsen. Det bemötande som jag blev utsatt för av Ilko i tisdags upplevde jag som direkt kränkande och jag hoppas att han kommer att be om ursäkt - eftersom han har många sidor som jag verkligen uppskattar och vi ska kunna arbeta tillsammans. 
Glädjande nog - bör tilläggas - att Maria Lindmark (mp) överraskade med en strålande insats i det ärendet som jag ville delta i, men det kunde jag ju inte veta innan.
Vill Du kommentera, klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar