Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 26 januari 2015

Öppet eller slutet?

Hur är det egentligen med Stadshuset i Borgholm, det hus som ägs av oss kommunmedborgare gemensamt och som vi alla i snitt - även småbarnen inräknade -  har betalat tre tusen kronor var för till den senaste renoveringen och där vi fortfarande inte ens har fritt tillträde.     
Det var under det förra kommunalrådets alltför långa "regeringsinnehav" som det infördes en sluss i form av en reception dit alla måste vända sig om dom ville träffa en politiker eller tjänsteman i Stadshuset. Det skulle inte längre gå att bara stiga in i huset och knacka på vederbörandes dörr och hoppas att hon eller han hade tid för ett prat om en angelägenhet, så som det varit under Ivar Nilssons, under Stig Bertilssons, under Roland Larssons, under Jan Engelholms och under Lillebill Grähs´ tid som kommunalråd.      
Under Lisbeth Lennartssons tid som kommunalråd infördes låsta dörrar in till Stadshuset från receptionen och där innanför hade i princip endast tjänstemän och vissa politiker tillträde. Visserligen kunde man på nåder få komma in till någon tjänsteman eller kommunalrådet men då skulle besöket godkännas i förväg och vederbörande tjänsteman fick komma och möta i receptionen och sedan ledsaga medborgaren tillbaka ut igen efter avslutat besök. Enda undantaget var väl kommunfullmäktigemötena i Stadshusets tingssal* en kväll i månaden, eftersom allmänheten enligt lag ska ha fritt tillträde till kommunfullmäktiges möte.     
I samband med uppgörelsen efter valet mellan Framtid Öland och socialdemokraterna om maktskifte, så trodde sig Framtid Öland ha fått igenom att i och med det skulle allmänheten åter ha fritt tillträde till Stadshuset, men tji vad dom bedrog sig. Det är bara papperstidningarnas lokala journalister som fritt blir insläppta utan att behöva uppge ärende. Alla andra stoppas i receptionen - som dom hittills under ganska många år. Medborgarna kan inte fritt gå in i sitt eget hus!      
Jo nu finns det faktiskt några tillfällen ytterligare när allmänheten fritt kan komma in, men det är bara vid dessa tillfällen. Den nya kommunledningen har nämligen bestämt att kommunstyrelsemötena ska vara öppna för allmänheten och - sedan nyåret - även nämndernas sammanträden, i och med att dom nya nämnderna har tillträtt. Och när dessa sammanträden hålls i Stadshuset så kan ju inte gärna besökande allmänhet hindras att komma längre in i huset än till receptionen.     
Den här veckan hålls årets första kommunstyrelsemöte (inne i Stadshuset imorgon tisdag kl.13) och årets första sammanträde med Miljö- och Byggnadsnämnden (i övermorgon onsdag kl. 13, även det i Stadshuset) samt årets första socialnämndssammanträde (på torsdag kl. 13 inne hos Socialförvaltningen på Badhusgatan). Alla dom mötena ska vara offentliga så att både allmänhet och press kan vara med som åhörare. Detta är ju ett stort steg i rätt riktning.     
Men så kommer ett annat aber - mer än det stora som  jag nämnde inledningsvis. Eftersom nya Ölandspartiet - som jag företräder - och Sverigedemokraterna måste dela på en plats i kommunstyrelsen för att alls få vara med och det i morgon är SD:s tur att sitta på platsen, så har vissa tjänstemän fått för sig att då får jag inte alls vistas i rummet trots att jag är ledamot - eller kanske just därför. Som ledamot får jag inte vara med vid sammanträdet utan att tjänstgöra som sådan och tjänstgör jag kan inte SD:s representant - som formellt sett är ersättare för - tjänstgöra enligt den uppgörelse om växling vid sammanträdena som har ingått med SD. 
Jag har inget eget intresse av att vara med i kommunstyrelserummet dom gånger som jag inte ska tjänstgöra och skulle mycket hellre göra något annat. Men jag vill att allmänheten ska ha full insyn utan att behöva sitta därinne och trängas och jag vill naturligtvis att folk ska kunna sitta hemma och följa mötet vid datorer och storbildsskärmar - för dom som har - eller inkopplade TV-apparater och detta såväl i direktsändning som efteråt, d v s när det passar dem! Och så länge som kommunledningen inte vill satsa så mycket som en krona på att kommunstyrelsemötena ska filmas och webbsändas, så ser jag det som en viktig uppgift att bidra till webbsända dom möten som jag har möjlighet till. 
Därför kommer jag att komma med min egen enkla utrustning till kommunstyrelsemötet imorgon och ordna webbsändning därifrån även om jag inte ska tjänstgöra vid mötet. Att försöka hindra min närvaro där vore löjligt. Det kan knappast gagna någon eller vår kommun att ställa till rabalder för att hindra en medborgare som är ledamot att vistas i ett rum i samband med ett öppet offentligt möte! 
Under rubriken Kan inte vara lagens mening att stänga ute (klicka på rubriken och läs!) uttryckte Ölandsbladet detta på ett utmärkt sätt i en ledarartikel i torsdags och som började med orden Släpp in Per Lublin! 
Så vi får se om förnuftet segrar imorgon eller inte när det gäller insyn för alla, med samma rätt även för webb-tittare!
*) Fotnot: Benämningen "tingssalen" härstammar från den tid som Stadshuset var tingshus  för dåvarande Ölands Domsaga och ting faktiskt hölls i denna sal.
 Vill du kommentera, klicka här!
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar