Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 26 februari 2015

Följa Kalla på TV mer lockande än kommunstyrelsen i direktsändning

Utan att vara det minsta sportintresserad har jag alltid haft ett visst intresse för skidåkning, helst då att själv få njuta av att åka skidor och inte så mycket av att titta på andras skidåkning. 
Tillfällen till skidåkning har dock med åren kommit att bli allt färre på Öland och det är nu länge sedan jag senast spände på mig laggarna.    
Den där härliga känslan av att glida fram i spåret över fält med skarsnö i glittrande solljus en vinterdag är dock svår att glömma och egentligen borde man inte missa dom få gånger som sådan möjlighet ges. Men av någon anledning har man nästan alltid något annat på gång som måste göras.   
Till min meritlista hör dock att ha åkt Vasaloppet mellan Eldris och Mora - fast i omvänd riktning -och med landsvägsbuss och ihopsurrade skidor på återvägen. Minns fortfarande den värmande goda blåbärssoppan som bjöds i en pappersmugg i Eldris. Fast det var på nittiotalet.   
Vet mig inte om att ha följt några andra idrottsevenemang på TV mer än just Vasaloppet, och det är väl något av en tradition för mig (ibland) första söndagen i mars alltsedan den tiden som det inte fanns någon TV och vinnaren alltid hette Mora-Nisse (egentligen Nils Karlsson) och man följde tävlingen i Sveriges Radios enda kanal. Så någon sportfantast är jag sannerligen inte.   
Dock har det inte kunnat undgå mig att det har varit världsmästerskap i skidåkning i Dalarna (fast tydligen i Falun) under veckan och att Sverige har tagit hem guld.     
Jag har den fullaste förståelse för att det var osedvanligt få som följde kommunstyrelsesammanträdet i direktsändning från Stadshuset i Borgholm i tisdags, när det sammanföll med att Charlotte Kalla körde sitt guldlopp. Många i kommunstyrelsens hade nog hellre suttit med örsnäcka i örat och följt hennes guldlopp än att just då höra tråkmånsen Michael Säf stå och mala fram de textuppgifter som samtidigt visades på bildskärmarna i kommunstyrelserummet.  
Följa Charlotte Kalla var naturligtvis mer lockande än kommunstyrelsen i direktsändning, även om det gällde något så viktigt som utbyggnaden av Byxelkroks hamn! Till och med jag hade föredragit det!    
Vill du kommentera, klicka här!
   

1 kommentar: