Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 24 maj 2015

.


Opinionsledaren
  







Viktigt och mindre viktigt 

Som medborgare är det viktigt att kunna ha ett visst inflytande över de beslut som påverkar ens vardag och den miljö som man lever i. Det kräver att man engagerar sig på något sätt, följer med i lokala media om vad som händer, deltar i allmänna möten, visar sin åsikt och röstar i kommunvalen. 

Som politiker är det viktigt att stå fast vid det som man har gått till val på, så att inte väljarna kan känna sig lurade. Helst bör man också driva sådana frågor framåt!

Som ansvarsfull beslutsfattare är det också viktigt att se saker och ting i sin helhet, att se långt framåt och kunna förutspå följderna av sina beslut.
   
Mindre viktigt är naturligtvis de många petitesser som uppstår vid beslutsfattandet, som formulering av något textdokument som få eller inga kommer att läsa. Eller att ägna sig åt politiskt käbbel som ingenstans leder och som inte rör principiella frågor. Efter många års erfarenhet lär man sig så småningom, även om det ibland naturligtvis händer att man spårar ur.

Dock är det bara att inse att det är mindre strid och mera samarbete som för utvecklingen framåt och en god utveckling i olika avseenden - inkluderande medborgerligt inflytande - är det viktigaste för en kommun och dess medborgare.

Vi har nog lite att göra i Borgholms kommun!
  
-------------------------------------------------------------------------------------

I min ledarartikel förra söndagen skrev jag att "Ölandsbladet som längre än Barometern/Östra Småland har behållit sin helt öppna nättidning därefter infört samma slutna system ännu mer konsekvent - t o m för insändare och ledarartiklarna (tidningens själ) - varför jag med sorg i hjärtat tvingas konstatera att det för närvarande känns meningslöst att behålla länken dit och därför bryter den tills vidare".
  
Inser att det nog var lite orättvist mot Ölandsbladet eftersom huvuddelen av nätipplagornas lokala nyhetsartiklarna är ungefär lika mycket i såväl Barometerns/Östra Småland som i Ölandsbladet - vilket förmodligen har att göra med att dom har samma ägare - varför jag för att vara rättvis tills vidare låter mina länkar vara nedsläckta BÅDE till Ölandsbladet och till Barometern/Östra Smålands ölandssidor. 
  
Passar samtidigt på att upprepa att det dock är min innerliga förhoppning att tidningarnas ägare inser att man är inne på fel väg och man åter öppnar samtliga sina nätsidor för helt fri insyn!
  
Ty - som jag skrev för en vecka sedan - kan dom stora rikstidningarna gratis stå till tjänst med debattartiklar samt färska in- och utrikesnyheter på nätet, så borde faktiskt dom lokaltidningar som vill hänga med sin tid kunna erbjuda lokala nyheter och lokal debatt på samma sätt!

Vill du kommentera detta, klicka här!
  
Vill du läsa fler av mina ledarartiklar, klicka här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar