Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 18 juni 2015

Vid midsommartid

I vår vänortskommun på fastlandet har man förberett sig väl inför midsommarens förväntade besöksinvasion och det här romantiska inslaget finner vi i senaste numret av Grönköpings Veckoblad, där skalden Alfred Vestlund synes synnerligen inspirerad av vår egen Erik Johan Stagnelius: 

EN MIDSOMMARDRÖM 
Raska jäntor stången kransa,
ynglingarna kring dem svansa,
och den bladbekrönta stången
reses upp med hjälp av mången.

Nu här synas unga, gamla
sig till lek & dans församla.
Alla hänga med i svängen
å den blomsterklädda ängen

Gigan rörs och durspel spelas,
inte ens en sångmö felas,
som fraserar de refränger
som är ”kom-il-faute” runt stänger.

Om små grodor utan svansar
sjunger man och jämfotsdansar,
gångar runt ett enbusksnår,
gör som bagar´n var han står.

Vadmal väves, havre så vi,
vackra flickor skåda få vi,
gossen rymmer långt åt skogen,
fast han lovat att bli trogen.

När jag dansar runt med I-a
lämna vi vårt ”torra firma”,
och på Edens blomsterslätter
sväva vi i piruetter.

Dagen efter i butiken
saknar jag såväl musiken
som när jag i dans runt stången
i min famn höll I-a fången.

Ack, jag trår till nästa sommar,
när majstången åter blommar,
och jag kan ”min blomma” locka
att till fru få henne plocka!


Av A:lfr-d V:stl-nd
Må A:lfr-d V:stl-nd upptagas som hedersmedslem i det illustra Sällskapet Erik Johan Stagnelii Vänner! 
Vill du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar