Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 26 augusti 2015

Politiker och hästar

I förra veckan - när jag en morgon sneddade över torget i Borgholm fick jag en fråga hojtad från en av stadens gentlemän: 
- Du Lubbe, vad är det för skillnad mellan en politiker och en häst? 
Nej det fick jag ju medge att jag ju inte kunde komma på.   
- Jo politikern har en ny Volvo, för han kan sko sig själv men det kan inte hästen!
Den var bra!
Att politiker skodde sig själva på det allmännas bekostnad verkade vara regel mer än undantag tidigare. Men idag finns det faktisk politiker som försöker undvika att sko sig. Vårt kommunalråd i Borgholm - Ilko Corkovic - har förmodligen chockat politikerkollegor genom att säja nej till så kallad "representation", d v s gratisätande på det allmännas bekostnad. Åtminstone så säger han att han tackar nej till sådant, vilket andra politiker kan uppleva som oroande. 
Bra tycker jag. Isåfall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar