Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 25 augusti 2015

Vad var det ni ej fick se?

En del av direktsändningen från Stadshuset i  Borgholm idag fick avbrytas på grund av att hemligt material skulle visas för kommunstyrelsens ledamöter. Men det mesta av mötet direktsändes. Vid ett tillfälle föll dock kameralocket igen utan att jag märkte det förrän först efter en stund. Så det måste ha blivit svart i rutan hos er tittare. Ljudet funkade dock, så mötet gick kanske ändå att följa i den delen. 
Vad var det då som var så hemligt. Jo dom uppgifter som ledde till att kommunstyrelsen beslutade avbryta upphandlingen av ombyggnad av gamla vårdcentralen till förvaltningslokaler för socialen. Det skulle helt enkelt bli för dyrt med tanke på vad som var budgeterat. Entreprenörerna hade begärt för mycket. 
Ordspråk:  Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket! 
Direkt efter beslutet meddelades entreprenörerna och därför är det okej att avslöja det hela här och nu.
Själv tycker jag att det var bra att den vansinniga upphandlingen avbröts. Varför ska kommunen lägga svinmycket pengar på flotta lokaler åt chefer och tjänstepersonal när "fotfolket" får slita under dåliga arbetsförhållanden som t ex delade turer, ha låga löner och ofta arbeta med en känsla av att inte räcka till?! 
Nuvarande lokaler duger gott! Annars kan ju socialchefen och hennes märkvärdiga anhang lämpligen utlokaliseras till någon annan del av kommunen. 
Så småningom fixar jag en meny där ni kan klicka på olika saker som hände på mötet. 
Kommentarer 

1 kommentar:

  1. Och hur blev det med förvärv av Höken? Eller är det fortfarande hemligt?

    SvaraRadera