Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 26 december 2015

Om stormen Staffan och ett passerat luciatåg

Klimatet har blivit synnerligen oberäkneligt. Stormar känner inga nationsgränser och går ej att hejda med indentitetspapperskontroller och polis. Stormen Staffan har obehindrat svept från Norge över gränsen till Jämtland och vidare in över svenska Norrland. Ska han vika vidare ner mot våra breddgrader med snöbyar och fåk? 
Eller fortsätter Staffan över Bottenhavet till Finland för att sedan passera barriären mot Ryssland? Och ge Vladimir Putin lite av vad han förtjänar - men helst bara just honom!
Stormen Staffan - ej att förväxla med Staffan Stalledräng som det sjungits om i barnkörerna för ett par veckor sedan när vi firade Lucia.
Apropå Luciafirande - som ju känns lite passé så här på Annandag Jul - så kan jag ändå inte låta bli att bjuda er läsare på en glimt av det märkliga luciatåg som passerade genom Uppsala för två veckor sedan och som kommit mig tillhanda genom en facebookvän i den svenska lärdomsstaden nummer ett. Klicka HÄR så får ni se!
Ha en fortsatt God Jul!
Kommentarer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar