Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 23 december 2015

Under granen

Igår skrev jag att jag tänkte tjuvkika under den kommunala granen idag och det har jag faktiskt gjort. Där låg bland annat ett par stora paket med påskriften "Till alla medborgare i Borgholms kommun från Tomten"
Det största är från Farbror Staten och innehåller 50 miljoner kronor i reda pengar. Till oss lite över tio tusen kommunmedborgare blir det nästan fem tusen kronor var! 
D v s det innehöll från början 50 miljoner kronor för att Tomten tycker att vi har varit så snälla och duktiga, men någon eller några av våra politiska företrädare har redan varit framme och gnagt hål på paketet, så åtskilliga miljoner är redan borta.
Bredvid ligger ett något mindre paket från farbror Gustaf Fridolin som innehåller drygt nio miljoner kronor (niohundra kronor på var och en av oss) som vi får använda till kommunens skolväsende. Så nu kan vi bl a satsa på att stegvis få tillbaka grundskola i Runsten så att vi inte tappar ännu fler elever till Mörbylånga! Ännu har ingen hunnit gnaga håll på det paketet. 
Kanske bäst att snabbt sätta ut råttfällor under granen! 
Min egen julklapp till er övriga kommunmedborgare är att försöka fixa medlemskap åt  alla som vill i nya Ölandspartiet för att bättre kunna vara med och påverka framtiden där vi bor här på Öland. Det är bara att anmäla ert intresse till mig på e-postadressen per.lublin@gmail.com så hjälper jag till med det. 
God Jul på er! 
Kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar