Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 10 februari 2016

Askonsdag och lite nystart

Idag skulle det bli "andra bullar" skrev jag igår. Men några "bullar" blir det inte. Idag är det Askonsdag och därmed börjar enligt gammal tradition Fastetiden. 
Tidigare prövade jag faktiskt på att fasta under den tiden, levde på vitamindrycker och buljong och gick ner en himla massa kilon. Och när fastan var över och kroppen ordentligt utrensad, så började man snart äta som vanligt och gick sakta upp till sin tidigare övervikt igen - om inte värre. Dessutom är fasta väldigt påfrestande inledningsvis och eftersom jag gillar god mat, så har jag kommit att inse att regelbunden fasta inte är någonting för mig. I varje fall inte om jag vill bli varaktigt av med övervikt. 
Då är LCHF* betydligt bättre: Man äter gott och mår bra och det blir liksom en livsstil, ungefär som att inte röka. Så det har jag hållit på med nu under några år. Men eftersom jag slarvat med vad jag stoppat i mig under senaste året och det blivit en massa onyttigheter - inte minst i samband med julen men även annars - som inte passar så bra ihop med LCHF-kost, så har bestämt mig för att skärpa till mig ordentlig med start idag askonsdag. Och därmed lite nystart på en sundare tillvaro. 
Så nu blir det inga nattmackor och dubbla frukostar. Det blir inte längre den där dagliga chokladbiten till eftermiddagsfikat - ja inga chokladbitar alls under dom närmaste sju veckorna fram till påsk. Tre goda mål mat om dagen (frukost, lunch och middag) och inga mellanmål! Med varierande innehåll enligt LCHF-recept.
Och ingen mer semla i år än den jag åt igår! 
Har börjat dagen med att ställa mig på vågen. Den visade på 80, 6 kilo, vilket är klart för mycket för en person med min lagoma längd (når precis ner till marken men inte mer). Det blir spännande att se var vågen stannar när sju veckor har gått! 
Samtidigt ska jag försöka göra en liten avrapportering varje vecka.
                             
*) Fotnot: LCHF betyder ungefär Lågt Colhydrat- och Högt Fettintag (ifall man kan stava kolhydrater med C). Det innebär att man äter väldigt lite kolhydrater och undviker söta drycker, socker, söt frukt, potatis, bröd, mjöl och mjölprodukter som t ex pasta. Men äter desto mer fet mat i största allmänhet som t ex fläsk, kycklinglår, fet fisk, ägg, avokado, oliver, ostar och feta såser utan mjöl samt att man använder sig av mycket grädde, smör och olivolja i matlagningen. Och hellre tar ett par snapsar till maten än att dricka öl (som innehåller mycket kolhydrater).
Kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar