Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 23 augusti 2016

Svart i rutan - gårdagskvällens fiasko - samt försenad direktsändning


Urdragen sladd eller urdragna sladdar
En urdragen sladd på den kommunala webbkameran i tingssalen visade sig vara anledningen till att kommunens egen webbsändning från kommunfullmäktiges första höstmöte inte fungerade och det därned var "svart i rutan" för dem som bänkat sig hemma framför datorer och TV-skärmar för att följa höstterminens första direktsändning från kommunfullmäktige. 
Att sändningen inte fungerade upplyste ordföranden om först efter sissådär en tjugo minuter när någon i talarstolen inledde med att vända sig till "ordförande, fullmäktigeledamöter, press, åhörare och webbtittare där hemma!". Hoppsan, där hade jag utlovat direktsändning av "kvällens match" genom en länk på bloggen och länken var dessvärre kopplad till kommunens egen sändning! 
Tursamt nog har jag nära till min bostad i kvarteret intill och kunde hastigt pinna hem efter lämplig utrustning för att göra en egen sändning och länka till härifrån bloggen. Även om jag missade lite av ett informationsärende. 
Så direktsändning blev det trots allt, om än dock så försenad att dom flesta som velat titta antagligen hade givit upp vid det laget. Men "svart i rutan" fortsatte det att vara för dom som endast gick in på kommunens hemsida istället för att välja att se sändningen via denna blogg.
Första halvlek (från mitt i kommunledningens information om vad som är på G och fram till kafferasten) med bland annat vattenfrågan för Bäckalundsområdet (uruselt skött från kommunens sida) och debatten om att skapa inomhusträdgårdar vid våra äldreboenden. Klicka här! 
Andra halvlek (efter kafferasten och fram till mötets slut) med bl a sång ("Ja må han/dom leva...!), min motion om en lokal företagarmässa i vår kommun och debatten om vägbidrag Klicka här! 
Får beklaga att den som man hör tala inte alltid syns i bild. Svårt att koncentrera sig bakom kameran och att få bra bild när man samtidigt ska vara koncentrerad på debatten och hålla till i talarstolen. Att kunna göra två saker på enoch samma gång är väl inte riktigt min starkaste sida. Så sändningen hade kunnat vara mer skärpt och kvalitativt bättre. 
När mötet var nästan slut, råkade jag titta uppåt bakom mig - mot kommunens webbkamera på sin hylla högt uppe på väggen snett bakom min plats. Det var då som jag fick syn på den urdragna sladden och kunde upplysa en förvånad fullmäktigeförsamlig om den troliga orsaken till kvällens fiasko. 
Måste erkänna att gårdagsföreställningen i Stadshuset blev mer dramatisk än vad jag hade trott innan och den hetaste debatten och jämnaste voteringen stod inte om vägbidragen - som jag gissat - utan om Eddie Forsmans motion om att skapa inglasade vinterträdgårdar vid  våra äldreboenden, där endast en röst skiljde från ett bifall.  
Plats för kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar