Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 30 augusti 2017

Hur bär man sig åt för att i efterhand se utbildningsnämndens sammanträde igår?

På kommunens hemsida kan man läsa att bl a utbildningsnämndens sammanträden går att se live, eller se i efterhand, via Youtube;
Kolla själv genom att klick på denna länk: http://www.borgholm.se/webb/
Så klockan halv ett igår - när utbildningsnämndens möte skulle börja - så klickade jag på hemsidans Länk till kommunstyrelsens och övriga nämnders sändningar. Där fanns bara länkar till till tidigare sammanträden. Men ingenting som pågick. Inte förrän klockan ett när utsändningen började från kommunstyrelsen. 
Så vad med utbildningsnämndens öppna sammanträde då? Där privat filmning inte var tillåten! Hur skulle man som kommunmedborgare kunna ta del av det om man av olika anledningar inte hade möjlighet att ta sig till Borgholm då och sitta med i den trånga möteslokalen i A-huset, där det på sin höjd finns tre - fyra stolar till eventuella åhörare? Hur hade nämndens ansvarige ordförande Lennart Andersson (han med dom rikskända klorna)* ordnat med att mötet skulle gå att se live eller i efterhand via Yotube?
Har följt uppmaningen KONTAKTA OSS på samma hemsidesuppslag och ställt frågan till kommunsekreterare Marie-Louise Johansson: 
Hur bär den sig åt som i efterhand vill se utbildningsnämndens sammanträde via Youtube?
                                                                                                                                                                       
*) Fotnot: Vid ett tillfälle i vintras blev jag överraskande och överfallen av Lennart Andersson som handgripligen försökte ta ifrån mig mobilkameran när jag filmade vid ett öppet sammanträde. Av vilket jag fick ett infekterat sår på handleden av hans vassa klor. Om detta märkliga beteende från hans sida berättade jag naturligtvis utförligt på bloggen redan samma dag. Tidningen Dagens Samhälle - som följer såväl min blogg som Ölandsbladet - skrev om händelsen, vilket resulterade i att Lennart Andersson(s) klor blev kända över hela Sverige.
Kommentarer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar