Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 17 januari 2018

Marcel ville inte att hans fru skulle få chansen att bli ordförande i socialnämnden - varigenom vi hade kunnat slippa att skämma ut oss som Gubbholms kommun

Ledamoten Lotta Håkansson van Luijn (M) i socialnämnden i Borgholm får inte bestämma själv om huruvida hon skulle vilja bli ordförande i nämnden, vilket hon hade kunnat bli efter en sluten omröstning i kommunfullmäktige igår. Maken Marcel von Luijn (M) har nämligen bestämt har hon inte ska stå till förfogande. Det fick vi höra under ett utbrott från den senare i måndags. 
För att kunna bli ordförande i en nämnd måste man vara ledamot i just den nämnden. Socialnämnden i Borgholm består sedan årsskiftet av sju manliga och endast två kvinnliga ledamöter. Den andra kvinnan förutom Lotta är Ulrika Lind (C) från Runsten. Ulrika var - när jag frågade henne - inte villig att bli ordförande i en nämnd som hon "inte kan styra" med sina och centerns frågor och Lotta fick jag inte tag i före mötet. 
Jag har dock utgått från att Lotta som är både ölandsguide, driver ett sommarpensionat i Köpingsvik, kan baka våfflor och verkar allmänt driftig även är kapabel att hålla i ordförandeklubban i den nämnd - där hon hittills deltagit vid de flesta mötena - ifall hon skulle få det förtroendet. 
Därför föreslog jag Lotta Håkansson van Luijn som motkandidat till ledamoten Magnus Ståhl (S) när kommunfullmäktige skulle välja ordförande till socialnämnden och att omröstningen skulle vara sluten, så att dom ledamöter som inte vill ha någon Gubbholms kommun i hemlighet skulle kunna rösta på henne. 
Jag trodde nästan att Marcel skulle få en hjärtattack i det utbrott som följde. Det fanns dock ingen rimlig anledning för honom att - på det sätt som han gjorde - förhindra sin fru från att bli ordförande i socialnämnden. Detta utan att ens ha diskuterat saken med henne. Hon är väl ändå inte hans ägodel? 
Ett förtroendeuppdrag är ett förtroendeuppdrag och jag har väl sällan hört att det finns någon politiker i någon nämnd som inte skulle vilja bli ordförande i nämnden om chansen gavs. Lika väl som Marcel själv gärna hade velat få vara ordförande i kommunstyrelsen. 
Kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar