Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 25 januari 2013

Triangeldramatik?


Tjänstemannen Göran Borgö vräker ur sig en massa mindre väl valda invektiv över Länsstyrelsens jurister i gårdagens nummer av Ölandsbladet. Bakgrunden är Länsstyrelsen beslut att inte godkänna kommunfullmäktiges antagande av detaljplan för Triangeln. som jag skrev om här i bloggen i tisdags i ett inlägg med rubriken  Storskräll - Triangelköpcenter sprack tills vidare!

" - Länsstyrelsen tycks ha fått problem på sin juridiska avdelning", beklagar sig Borgö för Ölandsbladet
 
Det är nog inte Länsstyrelsen som har fått problem, det är snarare Göran Borgö. Länsstyrelsen har lagar och regler att hålla sig till. Det har Göran Borgö också, fast att han inte har begripit det. Länsstyrelsen har gjort vad dom skulle enligt lagar och regler.

Borgö och någon ur hans personal på samhällsbyggnadsförvaltningen har missat två dagar när detaljplaneförslaget ställdes ut. Dessutom informerades inte allmänheten på det sätt som alltid måste ske.  
Har man missat två dagar så har man missat två dagar, det måste gälla lika för alla. Skulle jag ha missat bara fem minuter över överklagningstidens utgång, så har jag missat. Och då tror jag inte att Göran Borgö skulle vilja att Länsstyrelsen såg mellan fingrarna.

Borgö borde vara klok nog att ta skeden i vacker hand, Annars kan han riskera en ny JO-anmälan.  Stackars Justitieombudsmannen kan få lite mycket att göra.
 
Att Lisbeth Lennartsson i följe med Eddie Forsman nu tänker försöka påverka landshövdingen i saken är ju närmast pinsamt. Menar dom att landshövdingen skulle köra över sina egna tjänstemän på Länsstyrelsen?

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar